Najdete v srpnové Kondici: Spokojenost je volba. Nevěříte?

Najdete v srpnové Kondici: Spokojenost je volba. Nevěříte?

Funění. To je podle mě jasný ukazatel toho, že se člověk necítí v životě spokojeně. Nemusíte mít zrovna deprese nebo úzkosti, abyste se v neděli netěšila na další týden, po probuzení otráveně zamířila pro kafe a při usínání si nedokázalavybavit ani jeden malý úspěch proběhnuvšího dne. Nabízíme návod, který vám pomůže nepříjemnosti kolem sebe přijmout, a i přes nějakou tu nedokonalost žít spokojeným životem. Spokojenost je totiž vaše volba.

V první řadě si uvědomte rozdíl mezi pojmy štěstí a spokojenost. Být šťastný znamená cítit se dobře během chvíle, kterou zrovna prožíváte. Být spokojený má dlouhodobější význam. Spokojení lidé totiž vzpomínají v dobrém nejen na to, co prožili, ale pozitivně mluví o svém životě obecně. Podle psychologa Daniela Kahnemana, držitele Nobelovy ceny za ekonomii, jde o rozdíl mezištěstím v životě a spokojeností se životem. To, jak jsme si nějaký moment v životě užili, totiž zapomeneme. Co nám v paměti zůstane, jsou vzpomínky na prožitek, které jsou často ovlivněny tím nejvýraznějším, co se tenkrát přihodilo. Třeba šílený liják a vytopený sklep během dovolené, který zastínil mnoho krásných slunečných chvil před ním. Zkuste vzpomínat na své prožitky víc komplexně.

Chce to cvik

Dobrou zprávou také je, že uspokojení se životem si můžeme sami v sobě vybudovat. Nespokojenost není nic automatického ani patologického, co by hned musel řešit psychiatr. Tvrdí to nejen americký psycholog Martin E. P. Seligman, který své mnohaleté poznatky zhmotnil do knihy Naučený optimismus, aneb jak změnit své myšlení a život, ale i čeští odborníci.

Lektorka divadelní a aplikované improvizace ze společnosti Škola Improvizace Vanda Gabrielová říká, že spokojenost vnímá jako dovednost, kterou se lez naučit. „Nejde to hned a chce to špetku trpělivosti a práce sama na sobě. Jednou z výzev, kterou musíme překonat, jsou naše očekávání. Na jednu stranu nás připravují na budoucnost a pomáhají nám se rozhodnout před tím, než přejdeme do akce. Má to ale i svou nevýhodu, že realita se s naší představou často rozchází, z čehož vzniká nespokojenost,“ říká a doporučuje soustředit pozornost víc na to, co je tady a teď, než co by mohlo být.

Její slova potvrzuje i odborník na osobní rozvoj Petr Ludwig z institutu GrowJOB a autor knihy Konec prokrastinace:„Byly to právě výzkumy Martina Seligmana, které ukázaly, že naše dlouhodobá spokojenost se životem je naše volba. K tomu, aby byl člověk spokojenější, nemusí měnit partnerku, práci nebo místo, kde žije, ale musí změnit své myšlení.Tedy vzorce, kterými mozek reaguje na podněty z venku. Neodkážeme často ovlivnit, co přichází zvenčí, ale to, jak reagujeme. Je to dané tím, co se nám děje v hlavě.“Ludwig zdůrazňuje, že každý den máme možnost si zvolit, jestli budeme děj života vnímat pozitivně nebo negativně.

Jak tedy můžeme na změně myšlení pracovat, brát věci tak, jak jsou a být obecně spokojení?

  1. Technika „Ano, a…“

Lektorka Vanda Gabrielová radí občas trochu zaimprovizovat, a to třeba za pomoci jednoduché techniky, které se říká „Ano, a…“. Jejím smyslem je stát se otevřený vůči výzvám a dobrodružstvím, a to během relativně krátké doby – dvaceti čtyř hodin. „Vyberte si dopředu nějaký pracovní den v týdnu, kdy si do žil budete muset vpravit princip ano, a. A to tak, že kdykoli dostanete jakoukoli nabídku, odpovíte na ni souhlasem (ano) a ještě přidáte něco navíc (a),“ navádí Vanda s tím, že si máte dát pozor na skryté překážky v podobě ale. Během ano-dne totiž žádné neexistují.Naučíte se tak přijímat to, co se děje právě teď a zahodit dřívější plány a představy. Nejen, že začnete reagovat pozitivně i na méně příjemné situace, ale ještě dáte lidem šanci vám ukázat jejich nápady a ještě s nimi můžete začít spolupracovat.

  1. Cestou Fakit

Přesně takto nevybíravě se jmenuje útlá černá knížka, kterou napsali životní partneři John C. Parkin a Gaia Pollini. Celý život cestovali do Asie a studovali tamější východní filozofiia meditaci. Po 20 letech takového studia zjistili, že nejvíc svobody a spokojenosti do našich životů přináší zaklínadlo „fakit“, které východní moudro podle jejich slov shrnuje. Proč? Slova autorů zní: „Tato vulgarita totiž obsahuje okamžité uvědomění si faktu, že věci nejsou nakrásně tak důležité, jak my si myslíme, že jsou. Dvěma slovy si uvědomíme, že si své problémy vytváříme sami tím, že všechno bereme příliš vážně a když necháme tu důležitost plavat, zjistíme, že jsme svobodní a nastane změn,“ zní volná citace z knihy. Pár rad z jejích stránek do začátku? „Řekni fakit svému dnešnímu programu. Otevři se úžasnému zážitku.“ Nebo: „Řekni si fakit pokaždé, když tě něco bolí, a uvidíš, co se stane.“

  1. Flow-lístek

Tahle metoda pomáhá měnit nastavení naší mysli z negativního vnímání života na pozitivní. Stačí si 20 dní za sebou každý večer sednout a sepsat si vědomě 3 pozitivní věci, které se ten den odehrály. Pokud nemůžeme přijít na nic opravdu zásadního, co nám udělalo radost, můžeme si napsat alespoň drobnosti o hezkém počasí, fajn obědě nebo příjemné ranní kávě. Když jste už tak negativní, že vás nenapadnouani maličkost, sepište si věci, za které jste vděční. Třeba že máte kde bydlet, že máte fajn přátele nebo že žijete v zemi bez války. Poslední kolonkou na lístku je hodnocení celého dne číslicí od jedničky (jako nejlepší) po desítku (jako nejhorší). Již zmíněný psycholog Martin Seligman aplikoval tuto metodu na vojáky americké armády a dokázal, že metoda pomáhá redukovat míru depresí i sebevražd. A je dokonce účinnější než antidepresiva. Když poslední kolonka postupně roste, uživatelé flow lístku mohou sledovat, co jim udělalo největší radost a také to opakovat. Petr Ludwig radí psát si denní zážitky co nejpřesněji, aby si je pak člověk dokázal přesně vybavit (pro zapisování radostí můžete využít i www.flow-list.cz, jejíž výhodou je, že se vám každý den připomene).

Další tipy, jak na lepší náladu ihned, najdete v srpnové Kondici!

Anna Mrázová

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.