Kondice ve vlasech aneb jak rozčesat Česko

Kondice ve vlasech aneb jak rozčesat Česko

Psychologie je věda, o které slýcháme čím dál častěji. V posledních letech se nám vryla pod kůži ta pozitivní, označována jako věda o pozitivních zážitcích, kvalitě života a přístupu k němu, emocích jako jsou štěstí, naděje, láska a radost. Jinými slovy bychom s nadsázkou mohli říci "být prostě v dobré fyzické a duševní kondici“.

Jak ale souvisí psychologie s účesy a účesy s kondicí? Ptáme se psycholožky Anny Lukešové, zakladatelky online projektu 1. škola účesů.

Na internetu jsou nejčastěji vyhledávají slova právě štěstí, láska, naděje a radost. Hledají lidí recept na štěstí?

Vlastně ano. Inspirují se. Hledají články, videa, názory na cokoliv, co jim dá návod na to být lepší. Lidé jsou chytří a rádi se zamýšlejí, milují citáty, moudra. Mít recept je první krok, tedy vědět “jak“. Je to stejné jako s vařením nebo cvičením. Chci být v lepší kondici, vyhledám si “recept“ třeba, jak začít s jógou. Záleží pak už jen na mně, jak s ním naložím.

Co má psychologie společného s účesy?

Zaměřuji se hlavně na účesy pro děti od 4 do 15 let. Nejde jen o hezký účes, ale také o výchovu holčiček k tomu, aby chodily upravené, aby se odmala učily pečovat o vlásky, stejně tak také o věci, které k česání potřebují, aby je měly v pořádku, čisté. V neposlední řadě je to o vztahu dcery a rodiče, hlavně maminky, která svoji princeznu češe a jak společný čas, který nezabere více jak 10 minut, prožívají.

Snažíte se tedy o to, aby z česání, které je většinou takovou nepříjemnou povinností pro děti, se stal radostný rituál?

Přesně tak. Právě česání je každodenní činnost, která se vryje holčičce do paměti, do srdce. V naší škole si povídáme o tom, jak vytvořit takový rituál, čemu se vyhnout, co podpořit.

Našla jste spojení mezi psychologií a účesy, najdete i souvislost mezi kondicí a psychologií?

Být v dobré fyzické kondici, znamená cvičit, když chodím trénovat, ráda jdu v hezkém sportovním oblečení, botách, je mi dobře v moderní posilovně. A přitom o tyto věci nejde, jde o cviky samotné. Ale dělá nám radost postavit se k tomu, co děláme, komplexně. Proč mít jen jedny legíny a jedno tílko? Proč nosit stále jen jeden účes? Vždyť vlasy jsou tou třešničkou na dortu.

Doporučujete i účesy pro sport?

Ano, a vyžádaly si ho právě maminky. Zaměřuji se převážně na děti. Začala jsem tím, že jsem připravila přes 50 videonávodů účesů do školy a do školky, které nezaberou více jak 5 až 10 minut. Několik z nich trvají dokonce třeba jen 3-4 minuty. A maminky, které prošly online kurzem, chtěly ještě něco víc. Účesy na sport.

Jak na to přišly?

Když každé ráno uděláte neutrální culík, copánek, neřešíte, zda je vhodný na tělocvik nebo koncert. Prostě je. Když maminky podle online školy česaly třeba slavnostní Saturn, který je sice hotový za 3 minutky a vypadá jak od profesionální kadeřnice, tak zjistily po příchodu dcery domů, že zrovna na plavání vhodný nebyl, protože ho brýle rozbořily. A nyní už nabízíme účesy na sport. Maminky hned po ránu mohou učesat „Plavečák“, když jde dítě odpoledne na plavání nebo „Pavučinu“, pokud míří na gymnastiku.

Co je hlavním kritériem těchto sportovních účesů?

Nejen to, aby nepřekážely při sportu, ale především bezpečnost, zvlášť tedy při plavání. A také pohodlí. Účes Plavečák trvá1- 2 minutky, není to žádná věda, jen nápad. Uděláte jeden culík, nejlépe dole na hlavě, aby nepřekážel plavacím brýlím, a za ním hned další dva tři čtyři. Vlasy se nikde nemotají pod vodou ani nad vodou do obličeje, do plavek. Hlavně je zamezeno tomu, že se někde dítě pod vodou o někoho nebo o něco zahákne.

Myslíte i na to, jak pracné je pak účes po sportu sundat?

Určitě. Pohodlí spočívá v tom, že na rozdíl od zapleteného copu Plavečák stáhnete bezbolestně za pár vteřin. Pro sporty na suchu je podstatné mít vlasy z čela, aby vydržely jakékoliv pohyby, stejně tak je stáhnout vzadu. A to už se nabízí několik účesů.

Víme, že jsou módní sestřihy, ale dá se mluvit i o módě a účesech nebo dokonce o módě ve sportovních účesech?

To je jeden z mých cílů. Na plavání, tenis, golf, atletiku, tanec kupujeme dětem moderní sportovní oblečení. Ale opět ta hlava – to je ta třešnička na dortu. Ta dokáže dokreslit, podtrhnout celkový dojem. Šaty dělají člověka, tak proč ne účesy? A platí to i pro sportovní účesy. Máte modrozelené plavky? Udělejte si Plavečák z modrozelených gumiček.

Jsou ale i sporty, kdy potřebujeme mít na hlavě helmu. Co navrhujete pak?

Právě v těchto dnech jsem v kontaktu s bezvadnými slečnami teenagerkami, se kterými dolaďujeme varianty účesů pod helmy. Musím jmenovat hlavní 14letou aktivistku v česání Markétku Jasanskou, která na profesionální úrovni hraje softball, takže tím, že má několik hodin helmu na hlavě, je vynikající poradkyní. A k tomu všemu je díky 1. škole účesů za mě i mistryně copánkáčů.

Vy máte rozdělené účesy do různých kategorií, proč?

Ano, jsou to právě copánkáče, culíkáče, bublinkáče, což je taková zajímavá odnož culíků, drdoláče a čelenkáče. Byl to můj pracovní název, když jsem vybírala účesy na natáčení a potřebovala si je rozdělit. Nakonec jsem to tak nechala, protože maminka i dítě si nejdříve rozhodnout, na jaký typ účesů mají náladu – třeba na culíkáče, podívají se té skupiny a v ní najdou nabídku několika účesů – jejich finální podobu a délku trvání. Každý účes má také svůj název, který jsme vymýšlely s dětmi.

Názvy účesů mají také nějaký smysl?

Původně vznikl jen pro orientaci, ale ukázalo se, že má zásadní smysl. Dítě vám samo řekne, zda chce učesat Avatar, Levanduly, Neviditelnou gumičku, Očko, Korunku, Saturn nebo třeba Kobru. Nemusí popisovat, co chtějí. A hlavně jsou zapojení do hry, do česání. A to jsme opět u psychologie. Učím maminky, aby děti zapojovaly, aby česání nebylo jen o tom – přines hřeben, gumičku a bez nějaké debaty s dítětem mu prostě na hlavě udělají účes.

A co když se dítě nerado češe?

Jsou maminky, které toto prostě řeknou a s tím se i smíří. Ale naštěstí většina z nich k této otázce dodá ještě tu další – co mohu udělat pro to, aby se rádo česalo? Příčin jsme zjistily mnoho, nejčastější je tahání, ale „ono“ to samo netahá, to tahá ten, kdo češe. A to buď, protože neumí správně o vlásky pečovat či rozčesat vlásky nebo proto, že nezná fígle, jak tomuto předejít.

Máte nějaké konkrétní rady, jak dítě přimět k česání?

Vše souvisí se vším, i tom v online kurzu 1. škola účesů mluvíme. V prvé řadě musí chtít maminka a mít zájem, jedině pak zapálí pro česání i dítě. Škola hrou je nejlepší, společně češou panenky, samy sebe, maminka si sama vytváří na sobě účesy, fotí si je, mluví o nich.

Je dobré si stanovit čas třeba na ranní česání?

Naprosto. Dáme tím dítěti najevo, že si to jeho vlásky zaslouží. A těch 5 – 10 minut najde každý, když chce. Stačí si jen přeskupit ráno, přivstav si. Buď máma chce nebo ne.

Učíte i, jak zacházet s věcmi na česání?

Ano. Když dítě přijde z plavání, také ho učíme, kam si dát brýle, přemáchnout plavky, usušit ručník, uklidit tašku. U česání je to stejné. Jen prostě ještě u mnoha maminek nezažité. Jsou to malé věci, ty se rychle někam odloží, ale pak se také o to hůř hledají.

Máte konkrétní radu?

Mít hezkou krabičku nebo pokud to prostor dovolí poličku nebo jen malé přehledné místo pro sponky a hřebínky a gumičky, mít je v pořádku. A ke všem těmto věcem máme podrobné návody, inspirace.

Určitě si ale mnoho, možná většina maminek řekne, že si může účesy najít na youtube a zdarma. V čem se liší od youtube videí, který je opravdu mraky a jsou velmi krásné a inspirativní, právě 1. škola účesů?

I já jsem se inspirovala na youtube, nakoupila české i zahraniční knihy a časopisy o česání a hledala a studovala. Stálo mě to moře času. Musela jsem rozpoznat, který účes je pro začátečníky, který pro pokročilé, ze zrychlených videí jsem nepoznala, kolik času účes zabere, byla jsem často zklamaná, že vypadají jednoduše, ale že mně se nedaří.

Co jste udělala?

Šla jsem s desítkami youtube odkazů a papírů za profesionální kadeřnicí Jarkou Listopadovou, aby je se mnou všechny probrala a ukázala mi ty grify a fígle a roztřídila podle složitosti. Pak to teprve začalo jít.

A pak jste začala točit videa pro maminky?

Ano. Mně by byly bývaly pomohly, ale nikde jsem je nenašla, aby byly nezrychlené, nepotřebovala jsem vidět proměnu za 20 vteřin, ale vysvětlit, jak to udělat sama. Youtube videa se zdají být lehká, ale často do té doby, než češete sama. Chybělo mi vysvětlení.

Jaký princip točení jste zvolila?

Natočila jsem je úmyslně v reálném čase, maminka může vařit a dívat se na video a pochopí, jak se účes dělá. Může si ho pustit a rovnou zkusit na dítěti. Velkou roli hraje, zda má dítě sestříhané vlasy nebo střižené do roviny.

Maminky kromě youtube mají ještě další možnost, zajít si do kadeřnictví a dítě si nechat učesat. Volí často tuto variantu?

Jsou nádherné salóny už přímo pro děti. Zájem je obrovský. Děti se cítí jako princezny. Maminky tyto služby tedy určitě rády využívají. A je to dobře. Vedou dítě k tomu, aby bylo upravené a dopřejí mu to. Projekt 1. školy účesů je pro maminky, které chtějí mít načesané, upravené holčičky nejen jednou za čas, ale každý den.

Co ještě jim můžete nabídnout v porovnání s drahými salóny pro děti?

Ušetření peněz. Mohu jim přinést radost, že se naučí česat samy. Před rokem by mě ani náhodou nenapadlo, že bych dokázala učesat Mořskou hvězdu. A je to jen jeden princip, který se maminka naučí za minutu. Pak už jen zkouší. Je to jako bešamel. Vidíte ho, ale nedáte to do kupy bez předchozí zkušenosti. Když vám někdo řekne, jak, uděláte ho a bude už jen čím dál lepší.

Máte nějaké účesy zdarma, ale kurz je jako každý jiný kurz placený, jak tedy můžete šetřit maminkám peníze?

I čas jsou peníze. Jet do salónu a zpět zabere nejen čas, ale také i velké peníze. V 1. škole účesů má maminka možnost se sama naučit přes 50 účesů a zaplatí za to vše ještě menší cenu než za jeden účes v salonu.Ne každá maminka si může dovolit jet do salónu, když má dítě koncert, když jdou na oslavu. Ale vše je správně, pokud si to maminka může dovolit, podstatné je, že mají ona i dcera z česání radost.

Jsou tedy některé účesy vhodné pro určitý typ a sestřih vlasů?

Všechny jsou vhodné pro všechny. Jen ve videích říkáme, jak daný účes udělat na sestřižené vlasy do roviny a jak na postupně setříhané tak, aby výsledek byl dobrý. Všechny účesy jsou pro kudrnaté, rovné, jemné, husté, ale i na vlásky pro mikáda. Stejně tak pro ty, co mají i nemají ofinu. My jen říkáme, jak na to. Rada třeba je, pokud jsou setříhané postupně, vyčesáváme vlasy pro přípravu účesu nahoru, jinak nám budou vypadávat. Je to tak lehké, ale musíte si říct: AHA! A tom je celý kurz.

My – znamená vy a kadeřnice?

Ano. Úžasná Jarka Listopadová češe, aby maminky viděly opravdu profesionální vedení. Ač účesy umím, postavila jsem se do role průvodkyně a ptám se ve videích Jarky na to, co potřebují maminky vědět k danému účesu. Ptám se, proč zrovna třeba Neviditelný culík obmotává zespoda a ne seshora, a vyzvu jí, ať nám ukáže, co by se stalo, kdyby tak udělala, jak by se vytvořila nehezká boule.

Na co dalšího se ptáte?

Ptám se na vše, co jsem potřebovala vědět já sama a předcházím tomu, aby se pak maminky nedivily, proč nemají očekávaný výsledek. A to třeba ve zrychlených videích nenajdete.

Kolik je dětem, které češete?

Je jich 7 ve věku od 4 do 15 let. Mají různé sestřihy a kvality vlásků. Úmyslně neukazujeme účesy na česacích pannách ani dětem neolejujeme hlavy, protože tomu tak v praxi není. V životě máme živé dítě, které u česání ještě musíme zabavit. Ve videích tedy ještě stíháme mluvit s dětmi, ty malé milují hádání barev gumiček, které jim dáváme do vlásků, s těmi staršími řešíme jiné věci.

Jaký účes je nejpopulárnější?

Nejrychlejší a v létě nejpopulárnější je asi Plavečák, kdy maminky mi samy posílají fotky mnoha variant, které vymyslely. Nejžádanější od maminek je Pavučina, která má desítky podob – od sportovní varianty až po slavnostní, může být jako účes hlavní nebo může dokreslit jiný účes. A nejmodernější účes pro náctileté je Holanďanka. Toto léto je na všech slečnách.

Myslíte holandské copy, které nosí hlavně náctileté?

Přesně tak. Málokdo je umí, ale princip pochopí každý v našem videu do 30 vteřin a budu ho umět jednou provždy. Tím, že jsou tyto copy hitem léta, vznikl i zájem teenagerek, které mě oslovily o další varianty holandských copů.

Projekt je hotový, ale vy ho stále rozšiřujete. O co?

Nejen o účesy, ale i o témata. Jsem psycholog a rozhodla jsem se teď věnovat chvíli tomuto projektu, protože maminky projevily zájem, abych do něj přinášela stále nové věci a trendy a samy mě inspirují náměty.

Prozradíte některá?

Momentálně se zajímám o bylinky pro vlasy pro děti a studuji velké téma, kterým je zdraví a vlasy. Například jak maminka pozná podle vlasů, že dítě může být nemocné, že má nedostatek vitamínu, chci předat pomocí odborníků i informace, co může znamenat, když se dítěti začíná dělat lysina. Pracovala jsem dlouho v Protonovém centru v Praze zaměřeném na léčbu rakoviny. Pochopila jsem je, jak moc životně důležité je přijít včas. Pochopila jsem i to, že neštěstí nechodí po horách, ale po lidech, bohužel i po dětech. Téma vlasů zde hraje také velkou roli. Dalším tématem jsou vlasy ve škole. Nejde jen o parádu, ale i o ochranu očí, což je třeba další téma.

A co je vaším cílem?

Momentálně dokončit knihu „nejen o účesech“, o kterou projevilo zájem jedno vydavatelství a co nejdříve rozčesat Česko.

Co je to za projekt Rozčešeme Česko?

Je to vlastně jen prostor, místo, veřejné album na instagramu, kam mohou maminky posílat své účesy a vlastně cokoliv, co je spojené s česáním od prostředků, co používají, hřebenů, ale také to, jak děti češou panenky, jak mají doma uspořádané místo na sponky a gumičky. Pochopitelně je to místo pro účesy, které maminky učešou.

Co je cílem?

Aby se maminky vzájemně inspirovaly a měly radost z česání. A tím největším cílem je, aby se inspirovaly vzájemně natolik, že jim nebude docházet inspirace, ale že budou česat i něco víc než obyčejné culíky nebo copy. Nemyslím vůbec účesy s ornamenty, ale veselé, radostné účesy do školky a do školky.

Jak jste na to přišla?

Spojila se se mnou čtyřnásobná maminka, online žákyně 1. školy účesů Zdenka Dimitrová, která mi vyprávěla o Bulharsku, kde dlouho žila, že tam všechny holčičky i slečny chodí kdekoliv krásně upravené. Když jsme spojily osobně, protože mi chtěla předat nějaké nápady, nakonec mi jen tak popřála, ať se mi podaří takhle rozčesat i Česko. Zůstala mi tato slov v uších a už nyní se propojuji s kadeřnictvími a maminkovskými skupinami a pracujeme na tom.

Mohou se zapojit i maminky?

Jejda, to budu moc ráda. Vše je pro ně a bez nich to nepůjde. Mají tolik nápadů a inspirací. Srdečně a ráda je v projektu přivítám.

Co vás nejvíce potěšilo?

Že se zapojují tatínkové. Pro někoho to možná zní úsměvně, ale asi stejně tak jako před 25 lety, kdybyste řekla, že tatínek přebaluje. Ve školním roce maminky jdou kolirkát brzy do práce, aby se mohly vrátit a česání je právě na tatínkovi. Ve kurzu jich je šest a sedmého máme doma.

Jak konkrétně se mohou zapojit?

Vyfotí cokoliv spojené s česáním, od hřebenu po účes, který má říci, když jsem to zvládla jako maminky já, zvládneš to i ty, přináším ti inspiraci a další maminka se bude inspirovat. Takže stačí fotka a označit hashtagem #rozcesavamCESKO.

Chcete nahlédnout do 1. školy účesů a vyzkoušet účesy zdarma? Zde je odkaz: www.MAMApsychologie.cz.

Posílejte své fotky na facebook MAMApsychologie nebo na instagramu je označte hashtagem #rozcesavamCESKO.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

 

Pay attention to the method of 300-208 exam book learning. More importantly, 300-208 exam book 210-260 exam pdf it requires perseverance. If 210-260 exam pdf you have relevant working experience, 300-208 exam book it may be easier 210-260 exam pdf to learn.Examinations are the test of your studies and the 210-260 exam pdf most important. You need to adjust 210-260 exam pdf 300-208 exam book yourself. Be confident 300-208 exam book 300-208 exam book in the 200-105 exam questions 300-208 exam book exam 200-105 exam questions and never 210-260 exam pdf give up until 300-208 exam book the last question. Dont be nervous 200-105 exam questions about something you are not familiar with 200-105 exam questions or havent even touched.Because you do it want to get a full 300-208 exam book mark, the important thing is to do well on 200-105 exam questions every topic you know. If you make a 210-260 exam pdf mistake on the topic you 200-105 exam questions know because of the general idea and the mistake you do it know, the 300-208 exam book result 200-105 exam questions will be predictable.About the test simulation question, after fully 210-260 exam pdf mastering the basic knowledge of 200-105 exam questions the certification 210-260 exam pdf exam, the simulation question can only 200-105 exam questions help review 210-260 exam pdf each knowledge point in 210-260 exam pdf a 300-208 exam book random way. Later on, the whole 210-260 exam pdf review process, 210-260 exam pdf mainly three 200-105 exam questions things. Sybex CCNA 2.0 640-507 Study Guide is definitely a good thing to read carefully, especially 210-260 exam pdf to understand 300-208 exam book the basic concepts. Hands 300-208 exam book on Labs 200-105 exam questions at 210-260 exam pdf 210-260 exam pdf the end of each chapter must be hands-on and familiar with the results. CCNA requires a deeper understanding and understanding 200-105 exam questions of Cisco is private Operating System, IOS(Internetworking Operating System). A Router Simulator is essential. There 200-105 exam questions are many good Router Simulator, such as CCNA 200-105 exam questions virtual laboratory 300-208 exam book published 300-208 exam book by Sybex authorized electronic industry press, which is very good. It can be virtual in a simulated environment (two 2,600 route oilers and one 1,900 switch) to gain practical experience in configuring routers and switches. 200-105 exam questions I finished three sets of CCNA questions before the test in Boston. There were more than 600 300-208 exam book CCNA questions, mostly 200-105 exam questions concept questions.The most important thing is to memorize the CCNA Study Guide published by Sybex seven times and repeat the questions three times.