Kdy a co jíst o dovolené, abyste si odpočinuli

Kdy a co jíst o dovolené, abyste si odpočinuli

Jídelníček přizpůsobený tomu, jaké pochody v těle během dne probíhají, organismu uleví a znovu ho nabije energií. Pro tělo je totiž přirozený. Proto mlsejte dopoledne a k večeři si ugrilujte rybu.

Jíst správné jídlo ve správnou dobu je ten nejsnazší a nejpřirozenější způsob, jak tělu dopřát odpočinek. Když jídelníček kopíruje biorytmy těla, automaticky mizí únava  a organismus  začne  fungovat jako dobře promazaný stroj. Základem je pravidelnost. Jakékoli výkyvy v ní narušují  přirozené  pochody v těle, což se projeví  třeba nadměrným ukládáním tuků nebo nekontrolovatelnými záchvaty  hladu,  kterými  se  tělo  vlastně  brání a dává najevo, že nemůže fungovat tak, jak má.

Sladké jen po ránu

To, co tělo v kterou  hodinu  potřebuje, se odvíjí hlavně od hladiny růstového hormonu  a hormonu inzulinu, který reguluje množství cukru  v  krvi.  Krevní  cukr  slouží jako zásobárna energie  pro buňky a pokud  ho máme málo, jsme hladoví. Ráno je hladina  cukru  nízká, protože jsme několik hodin nic nejedli,  a  tělo  tak  potřebuje okamžitou  vzpruhu  v podobě  snídaně bohaté na sacharidy. V průběhu dne buňky krevního  cukru  spotřebovávají stále méně, takže jeho hladina v krvi mírně stoupá. To znamená, že po obědě už bychom se sacharidům měli spíš  vyhýbat,  aby se  hladina krevního cukru dál nezvyšovala. Naopak je to čas pro kvalitní bílkoviny. Čím víc se blíží večer, tím chce tělo lehčí jídlo. Večer se totiž zvyšuje hladina růstového hormonu, který v noci pomáhá  regenerovat celý organismus. Kalorická jídla jeho vyplavování  ale  blokují  a tím  nás vlastně také okrádají o hlubokou noční  relaxaci.  Pokud  tedy na dovolené  chcete  mlsat,  tak  si na  to vyhraďte dopoledne.

Následujte přírodu

Kromě denního  biorytmu  má  tělo ještě jeden dlouhodobější,  který se přizpůsobuje jednotlivým ročním obdobím. Jsme tak nastavení proto, aby si tělo dlouhodobě  zajistilo dostatek  všech  potřebných  vitaminů a minerálů. Proto je pro organismus nejpřirozenější,  když si dáváte  to, co zrovna  roste.  Snažte  se během dovolené poskládat  jídelníček  z co největšího množství sezonních potravin. Rozproudíte tak metabolismus a načerpáte novou vitalitu.

Jak jíst když…

…POTŘEBUJETE ENERGII NA CESTU

Dobře zvoleným jídelníčkem  můžete tělu usnadnit i několikahodinovou cestu. Základem je opět snídaně.  Vsaďte na ovesné vločky s tvarohem a nastrouhaným jablkem a přidejte  k nim sušené  ovoce,  které  poslouží  jako rychlý zdroj energie. „Pokud budete  mít opravdu  náročný den, zabalte si s sebou i čerstvé ovoce a rýžové chleby. Na dlouho  zasytí bílkoviny v podobě sušeného masa nebo proteinových tyčinek,“ radí nutriční terapeutka Nikola Hányšová. Osvědčil  se  nám  i jogurtový  nebo  kefírový koktejl s ovocem. Nalijte ho do termosky,  vydrží tak studený.

…VYRÁŽÍTE PO ČESKU NEBO DO SVĚTA

Ochutnejte místní kuchyni.  Tělu to pomůže lépe se přizpůsobit novému prostředí, zvlášť co se jižních zemí týče. „Nezvyklé kombinace chutí  také  povzbudí  metabolismus a tělo obohatí o vitaminy a minerální látky, na které v běžné stravě nejsme zvyklí,“ vysvětluje nutriční terapeutka Hányšová. Využijte hlavně nabídky ryb, mořských  plodů a netradiční zeleniny. I na dovolené mimo domov platí zásada, že jídlo musí být pravidelné. „V tom jsou výhodné pobyty all inclusive, kde máte jídlo k dispozici celý den. Musíte ale dodržovat  střídmost  porcí,“ upozorňuje  nutriční terapeutka. To je problém zvlášť u snídaní formou švédských stolů. Naložte si, na co máte chuť, ale musí se vám to vejít na snídaňový talíř. Pokud máte polopenzi, nesnažte se obří snídaní a večerním přejídáním kompenzovat oběd a svačiny.

…TRÁVÍTE DOVOLENOU NEJRADŠI DOMA

Tím, že si můžete  vařit sami, jste ve výhodě, budete  totiž přesně  vědět,  co máte  na talíři. „Jídlo si pečlivě vybírejte a snažte se dodržo- vat pravidelný režim, což může být obtížnější, než se zdá. Zvlášť pokud máte náročnou  práci a na volno nejste moc zvyklí,“ doporučuje nutriční terapeutka Nikola Hányšová. Hrozí totiž, že se budete z dlouhé chvíle přejídat a kila poletí vzhůru. Jídlo si proto  rozdělte  do pěti menších  porcí a pečlivě mezi nimi dodržujte zhruba tříhodinové  rozestupy. „Snídani si dejte půl hodiny po probuzení, čímž se rychle nastartujete do celého dne, rozhýbáte metabolismus a zabráníte návalům hladu,“ říká nutriční terapeutka. Velmi důležitá je pro vás svačina, která  vyrovná dopolední  a odpolední  výkyvy v hladině cukru. K obědu a večeři si dopřejte bohatou  zeleninovou  přílohu, která tělu dodá pořádnou dávku vitaminů a vlákniny. „Za den bychom měli přijmout kolem půl kila zeleniny, což v práci málokdo stihne. Dovolená je ideální příležitost, jak to dohnat,“ říká Hányšová.

Lenka Lysoňková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.