Mami, tati, k narozkám chci tablet!

Roční batole si zapne televizi, dvouleté ovládá DVD přehrávač a tříleťák už škemrá o váš telefon, aby si zahrál nejnovější verzi Angry Birds. Do jaké míry to můžeme coby rodiče tolerovat?

Také máte pocit, že by vaše ratolesti někdy nejraději vyměnily celý pokojíček hraček za hodinu strávenou hrou na vašem chytrém telefonu či tabletu, případně on-line hrou na počítači? A obáváte se, že je tato záliba zhoubou pro dětskou psychiku i zdraví? V Česku dosud větší průzkum, který by se tímto tématem zabýval do hloubky, mezi rodiči neproběhl. V dopravních prostředcích a čekárnách u lékaře ale vídáme děti se smartphonem v ruce čím dál častěji. A tak dnešní generace rodičů, pro niž byla vrcholem luxusu digihra ve stylu Jen počkej zajíci, nejistě hledá ve své toleranci vůči elektronickým hračkám kompromisy.

Oproti počítačům je výhodou chytrých telefonů a tabletů dotykové ovládání. Protože se děti učí chápáním příčiny a následku, je pro ně fungování dotykových displejů mnohem snadnější než pochopení vztahu pohybu myši a posunu kurzoru po obrazovce.

Rozsáhlá anketa s otázkou – Patří herní aplikace do rukou předškoláků? – proběhla mezi čtenáři německého časopisu Eltern. Přes 70 % hlasujících se vyslovilo ve smyslu – Ano, ale záleží na charakteru hry. Dalších 8 % považovalo hraní na tabletech a telefonech za skvělou zábavu pro děti, odpůrců herních aplikací pak bylo přes 20 %.

Redaktoři zmíněného časopisu pak sestavili ve spolupráci s psychologem seznam pro a proti v souvislosti s tímto druhem trávení volného času.

PRO:

  • Aplikace vytvořené s ohledem na dětskou psychiku, s mnoha obrázky a bez prvků násilí se mohou stát jednou z plnohodnotných zábavných činností, a to jak pro dítě, tak pro rodiče.
  • Počet rodičů, kteří svým dětem předčítají, stále klesá. Použití herní aplikace pro vyprávění pohádek může, zvláště u technicky založených tatínků, překonat obecnou nevoli k předčítání.
  • Každá nová technická novinka bývá nejdříve zatracována, ale časem patří její ovládání k samozřejmostem každodenního života. Dříve či později si k ní děti svou cestu najdou, např. u kamarádů.
  • Doba strávená hrou na tabletu/telefonu samozřejmě nesmí trvat věčně. Její přínos však oceníte např. na delších cestách.

PROTI:

  • Děti potřebují ke správnému vývinu různorodé podněty, musí se naučit používat všech svých smyslů. Elektronické hračky se omezují pouze na audiovizuální vnímání.
  • V zájmu úspěšného začlenění do společnosti prospívá dětem společná hra, s telefonem v ruce ale tráví čas samy.
  • Herní aplikace dostatečně nepodporují zapojení fantazie.
  • Současným dětem chybí dostatek pohybu, přibývá obézních školáků. Elektronické hry zrovna ke zdravým návykům nepřispívají.
  • Elektronické „hračky“ se v mnoha rodinách stávají zároveň chůvami dětí, na které nemají rodiče čas.

Přes zmíněná negativa přece jen přimhouříte oči s předsevzetím, že stanovíte hraní na telefonu či tabletu jasné hranice? Pak je třeba ještě zvážit výběr vhodné aplikace. Některé jsou určeny pouze pro iPad a iPhone, další jsou podporovány operačním programem Android. Ty bezplatné představují jisté úskalí v tom smyslu, že obsahují reklamy či jiné umělé bariéry, se kterými si děti neumějí poradit.

Při výběru hry pro vašeho předškoláka dále platí, že byste si hru měli nejdříve vyzkoušet  sami. Pokud možno, buďte při hře vašeho dítěte přítomni, všímejte si jeho reakcí a vždy si vymezte pro tuto činnost přesný čas (pro začátek se doporučuje max. 15 minut denně).

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.