Ke zdravému hubnutí patří i přílohy

Ke zdravému hubnutí patří i přílohy

V posledních letech se stále více stává trendem přesvědčovat veřejnost toužící po štíhlosti slogany, že by měla jíst jen ovoce a zeleninu, nebo jen maso či nejlépe nejíst vůbec a přežít pouze na vodě a vzduchu. Tak jako tak se s největší pravděpodobností dozvíte, že byste neměli jít žádné přílohy, potažmo obiloviny. To, že je například pohanka, jáhly nebo populární quinoa zdraví prospěšná a k hubnutí nápomocná, si musíte najít mezi řádky.

Čím to je?

Obiloviny se do krve vstřebávají pomalu a postupně, proto nezvedají hladinu krevního cukru tak prudce, jako například průmyslový cukr, který se do krve dostane během několika minut a velmi rychle se zase ztrácí, což vede k opětovnému hladu. Pokud konzumujeme komplexní obiloviny (ne pouze pečivo z bílé mouky), dodáváme tělu rovněž důležité minerální látky, vitamíny, stopové prvky a vlákninu. Několik nejzdravějších obilovin vám teď představíme.

S pohankou zocelíme cévní systém

Pohanka je nejvíce ceněna pro vysoký obsah rutinu, který působí léčivě na celý cévní systém. Rutin má schopnost zpevňovat zeslabenou stěnu cév, čímž předchází tvorbě podlitin, nemocem srdečně-cévní soustavy, upravuje krevní tlak a zmírňuje potíže s křečovými žilami. Dalšími důležitými složkami pohanky je např. vitamin cholin, který regeneruje jaterní buňky a napomáhá odbourávání tuku v játrech, nebo obsah kyseliny linoleové, který snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Pohanka navíc obsahuje lehce stravitelnou bílkovinu, čímž je ideální pro bezlepkovou dietu či pro diabetiky, a díky vyváženému složení je vhodná i pro těhotné ženy nebo pro detox celého organismu.

Jáhly zaženou deprese

Jáhly jsou významným zdrojem minerálů a vitamínů. Pro vysoký obsah železa se doporučují lidem trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí nebo únavy. Křemík podporuje zdraví a krásu zubů, nehtů a vlasů. Významný je také obsah draslíku, hořčíku a zinku. Dále mají vysoký podíl vitamínů skupiny B. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou, a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Zároveň jsou velmi výživné a zaručí vám pocit sytosti, proto se doporučují pro děti, studující, sportovce i těžce pracující osoby.

Multifunkční quinoa a čirok

Tato rostlinka zastane jak antidepresivní vlastnosti podobné jáhlové kaši, tak i příznivé účinky pro cévní systém. Je to dáno tím, že obsahuje hořčík a vitamín B2 bojující proti migrénám, a zároveň vlákninu sloužící k prevenci proti kardiovaskulárním onemocněním.

Zrna čiroku neobsahují lepek a mají vysokou energetickou hodnotu. Protože je velmi teplomilnou rostlinou, je možné jej v Česku pěstovat pouze na jižní Moravě. Tato surovina nejenže obsahuje minerální látky (hořčík, železo, fosfor, draslík, mangan, měď, selen i zinek), ale zejména má vysoké antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Může za to vysoký obsah polyfenolů, které jsou účinné i v boji proti rakovinotvorným buňkám.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.