Osm superpotravin pro vaše zdraví

Osm superpotravin pro vaše zdraví

Můžete si kupovat stále účinnější potravinové doplňky a snažit se jimi nahradit to, co vám chybí na talíři. Nebo na to jděte přesně naopak: vsaďte na zdánlivě obyčejné potraviny, které v sobě skrývají překvapivě mnoho účinných látek. Přinášíme tipy na osm z nich. O některých z nich jste možná ještě nikdy neslyšeli, ale v prodejnách zdravé výživy jsou běžně dostupné.

Kefír

Najdete v něm stejně bílkovin a přitom méně cukrů než v jogurtu, který svou strukturou a štiplavou chutí připomíná. A obsahuje také probiotika, jež jsou velmi důležitá pro fungování naší imunity a navíc snižují riziko vzniku rakoviny tlustého střeva.

Vyzkoušejte: použijte kefír místo jogurtu do dresinků nebo koktejlů.

Jicama

Tato plodina se tu prodává spíše pod názvem mexický tuřín nebo fazole yam a je hvězdou vegetariánských talířů. Je křupavá a mírně nasládlá a můžete se na ni spolehnout, pokud se chcete zbavit například nadýmání, které zmírňuje díky množství vlákniny, a přispívá také k udržování zdravé střevní mikroflóry. Je rovněž výborným zdrojem vitamínu C.

Vyzkoušejte: jicama se dá jíst vařená, syrová nakrájená na tyčinky, lze ji smažit, hodí se i do salátů, kde jí sluší limetková šťáva a trochu chilli.

Chia

Jedna lžíce těchto semínek má tolik vlákniny jako miska ovesné kaše, navíc díky množství vápníku svědčí kostem a srdce zase ocení množství zdravých omega-3 mastných kyselin. Semínka chia jsou rovněž kvalitním zdrojem železa, kterého se zejména ženám často nedostává. Pomáhají rovněž spalovat cukry.

Vyzkoušejte: přidávejte je na saláty nebo třeba k zahuštění pudinků.

Klíčky

Tři dny naklíčená semínka brokolice mohou obsahovat až padesátkrát více látky sulforafan prokazatelné protinádorovými účinky než vrostlé plody a navíc nemají jejich štiplavou chuť, která některým lidem vadí. Zdravá jsou naklíčená semínka i mnoha dalších rostlin.

Vyzkoušejte: používejte klíčky na sendviče, pizzu, na pečené brambory, dušená masa nebo do salátů, můžete je přihodit i ke smaženým jídlům.

Kvašený česnek

Česnek je zdravý sám o sobě, my vám doporučujeme takzvaný černý česnek, což je jeho kvašená úprava fermentovaná při vysoké teplotě. Chutná sladce po hřebíčku a karamelu a obsahuje ve srovnání se syrovým česnekem dvojnásobné množství antioxidantů, které zpomalují stárnutí buněk a snižují hladinu cholesterolu. Navíc není tenhle česnek nepříjemně cítit.

Vyzkoušejte: hodí se do fondue, omáček či na pizzu

Mořské řasy kelp

Nejbohatší zdroj přírodního jódu, díky obsahu zdraví prospěšných látek může posloužit i jako prevence proti rakovině prsu a zřejmě pomáhá i s odbouráváním tuku.

Vyzkoušejte: v práškové formě můžete řasy přimíchat do polévky či mletého masa, listy lze použít k zabalení menších kousků jídla, výjimečně se dají koupit i nudle vyrobené z mořských řas.

Deaktivované droždí

Vypadá jako malé nažloutlé vločky a má neuvěřitelně vysoký obsah bílkovin a vitamínu B, díky čemuž vám dodá energii a naopak zažene stres. Seženete ho v obchodě se zdravými potravinami. Díky tomu, že nemá kvasící účinek, nerozhodí vám trávení.

Vyzkoušejte: hodí se do pomazánek nebo třeba míchaných vajíček, můžete ho přidat do omáček i salátů.

Ječmen

Tohle obilí je bohaté na niacin, který svědčí vlasům a pokožce, ječmen vám navíc umožní kontrolovat hladinu cholesterolu a tím chrání vaše srdce.

Vyzkoušejte: kupujte výrobky z ječmene, ať už to budou ječné vločky, nebo ječné kroupy, můžete mít také sladový ječný sirup.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.