Co platí na bolavá záda?

Co platí na bolavá záda?

Za bolesti zad mohou naše civilizační návyky. Podílí se na nich i fakt, že chodíme po dvou, ale také to, že se nepřirozeně hrbíme u monitoru.

Nejčastěji bolí bedra, to proto, že jde o nejvíc zatěžovanou část páteře. S páteří zde spolupracují velké svalové skupiny a pohyb se v těchto místech přenáší z dolních končetin na trup. Když si tohle místo představíme jako důležitý dopravní uzel, je jasné, že aby dobře fungoval, musí všechny složky pracovat koordinovaně. Jakmile se vloudí chyba, nastane bouračka, lépe řečeno řetězová havárie. Jedna porucha může vyvolat poruchy další. V praxi to vypadá tak, že bolesti způsobené páteří vystřelují do boků, hýždí, slabin nebo nohou.

Na akutní bolesti lékaře

Laicky takové potíže popisujeme jako bolení v kříži. Pro stavy, kdy bolest vystřeluje do dolních končetin, se vžil název také ischias. Dříve se tak projevovalo přetížení páteře, v dnešní době je příčinou hlavně špatné držení těla. Roli hraje také nadváha a stres.

Akutní bolesti se léčí klidem na lůžku a tlumí léky, později je však nezbytná fyzioterapie, zvlášť jako prevence chronických problémů. Fyzioterapeut postupně vaši páteř protáhne tak, aby nebyla zbytečně namáhána, a také poradí, jak posílit například břišní svaly, které by se měly naučit páteři pomáhat.

Každodenní zdvořilost k páteři

Je držák vašeho těla, zaslouží si, abyste na ni mysleli i při těch nejvšednějších činnostech.

Zvedání těžkých předmětů

Těžký předmět zvedejte mezi koleny, při tom držte záda rovně a zapojte hlavně svaly na nohou. Předmět neste co nejblíže k tělu a neotáčejte přitom zády.

Nakupování

Při nakupování si zboží rovnoměrně rozdělte do dvou tašek, nezatěžujte jen jednu polovinu zad. To platí i pro kabelky a školní tašky. Notebook je lepší nosit na zádech.

Spánek

Matrace v posteli by měla být pevná a pružná. Zdravé spaní nezaručí příliš tvrdý povrch, který není moc pohodlný. A je lepší spát pouze na jednom polštáři, aby vaše hlava a krk byly při spaní na boku v jedné rovině.

Cvičení

Před každým cvičením se zahřejte, třeba několika dřepy. Až po cvičení se protáhněte. Při žádném cvičení by vás nemělo nic bolet. Pokud ano, znamená to, že ho buď špatně provádíte nebo jste si naložili velkou zátěž.

Lucie Frydecká

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.