Připravte dětem rychlé a zdravé svačiny!

Připravte dětem rychlé a zdravé svačiny!

Na přípravu dětských svačin si udělejte dostatek času! Školní dopolední svačiny jsou odjakživa fenoménem, patří mezi stěžejní jídla celého dne. Měly by se připravovat tak, aby dítě dostalo správnou kombinaci živin. Špatná konstelace potravin může dokonce ovlivnit soustředění dětí, nedostatek energie či sklony k obezitě. Proč právě svačiny hrají ve stravovacím plánu dětí tak důležitou roli?

Na úvod je nutné říct, že by se denní dávka jídla měla dětem rozdělit do 5 až 6 porcí. A právě to, co dítě sní v dopoledních hodinách, je velmi podstatné.

Úplným základním kamenem jídelníčku by se pak měla stát pestrá a vydatná snídaně, na druhém místě je právě svačinka. „V těchto hodinách potřebuje organismus dítěte co nejvíce energie přijaté z vyvážené stravy. Je prokázáno, že absence snídaní vede k poklesu aktivní činnosti dítěte, soustředěnosti, může se také projevovat značná únava,” říká nutriční poradkyně Eva Beníšková. Proto je velmi důležité dbát na to, aby námi připravované pokrmy obsahovaly všechno podstatné pro zdravý vývoj organismu.

Tipy na zdravou dopolední svačinku dle nutriční poradkyně:

  • Tuňákový sendvič se zeleninou
  • Pečivo s tvarohovou svačinkou, zelenina
  • Pečivo, žervé, mrkvový salát
  • Cereální tyčinka pro děti či musli tyčinka, ovoce
  • Pečivo či cereální sušenka, jogurt, ovoce
  • Jogurtový nápoj, ovoce
  • Tvaroh ochucený, cereální sušenky
  • Kousek koláče (k dostání je i např. i grahamový), kakao
  • Oříšky, sušené ovoce

Jenže když ráno spěcháme a není času nazbyt, bývá jednodušší do školní tašky hodit to, co je po ruce: polotovary, sladké pečivo či sušenky. „Tyto varianty svačinek dětem sice dodají energii ve formě jednoduchých cukrů, ale vydrží jim krátkou dobu. Vhodnější by bylo zařadit komplexní cukry – různé cereální sušenky, musli tyčinky, cereální tyčinky pro děti a ovoce. Vydatnou svačinou může být například cereální pečivo s kvalitní šunkou, sýrem, doplněné zeleninou, nezapomínejte také na mléčné výrobky,” dodává Beníšková.

Nedílnou součástí svačinek jsou nápoje, kterým je třeba také věnovat velkou pozornost, zvlášť pokud dítě vyvíjí zvýšenou fyzickou aktivitu. Děti navíc bývají natolik zaměstnané hrou nebo školními povinnostmi, že je nutné jim doplňování tekutin často připomínat či vypěstovat v nich nutnost napít se aspoň o každé přestávce. A jaké nápoje jsou pro ně nejlepší podle nutriční poradkyně? „Nejvhodnější je neochucená neperlivá stolní voda. Pokud jsou děti zvyklé na sladké limonády, bylo by lepší je nahradit například vodou s kvalitním ovocným sirupem nebo ředěným 100% džusem. Dobrou volbou může být i ovocný nebo bylinkový čaj, slazený medem.”

Adéla Vedralová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.