Meditace zklidní hlavu a uvolní tělo

Meditace zklidní hlavu a uvolní tělo

Meditace není nic složitého. Její podstatou je rozhodnutí, že se budete chvíli soustředit na své tělo a hlavou vám poběží něco tak prostého jako je, to jsem rád, že jsem rád. Chcete to trochu cviku, ale pak budete schopni meditovat kdykoliv a kdekoliv.

Meditace snižuje stres

Sám Buddha říkával:„Meditujte za chůze, při jídle, když se oblékáte, když uléháte i když konáte potřebu.“ Proč? Protože meditace je prospěšná. Rychle uvolní celé tělo a zklidní hlavu, takže je to ten nejlepší prostředek k okamžitému snížení hladiny stresu. A nepotřebujete na to víc než pět minut.

Bleskové meditace

Jeden z nejzkušenějších učitelů meditace v Austrálii Eric Harrison pochopil, co nám v běžném životě v meditacích brání nejvíc. Vymlouváme se, že na ni nemáme čas. A tak vymyslel pár triků, jak se dá meditovat rychle, avšak účinně. Tady jsou:

V kanceláři

Tři oddechnutí (zabere vám minutu)

Eric Harrison je praktikuje nejčastěji, když vystupuje z auta nebo odchází z domu.

1. Zhluboka se nadechněte a vnímejte, jak se vám rozepíná břicho a bránice (pohyb břicha není nahoru a dolů, ale dovnitř a ven)
2. Úplně vydechněte, až z plic vypustíte veškerý vzduch a vše nechte od sebe odplynout.
3. Na konci výdechu si dopřejte pauzu před dalším nádechem. Vnímejte ten klid – jakoby se vše zastavilo.
4. Pak se znovu zhluboka nadechněte a celou meditaci opakujte dvakrát.

Co se stane:

Ucítíte, jak se celé tělo uvolňuje v souladu s dechem. Hluboký nádech totiž automaticky uvolňuje svaly na ramenou a krku (ty jsou ve stresu strnulé, proto tak často pobolívají), hluboký výdech uvolní celé tělo.

Venku

Meditace v chůzi (dá se provozovat pět minut i hodinu, podle toho, zdali jdete z práce domů nebo jste na vycházce v parku)

Indičtí svatí muži i ženy nežili původně v klášterech jako dnes, spíše putovali krajem, a chůzi tak povýšili na důležitou meditační techniku. Logicky. Chůze je rytmická, což na mysl působí lehce hypnoticky.

  1. Očima vyhledejte ‚kotvu‘ – jeden bod v dálce (strom, dům nebo konec cesty na horizontu). Až se přiblížíte, vyhledejte další bod.
  2. Postavte se rovně a připomeňte si: Dýchej!
  3. Třikrát zhluboka oddechněte jako při meditaci Tři oddechnutí a každou fázi dechu si vychutnejte: hluboký nádech, volný výdech i pauzu za ním.
  4. Vnímejte, jak se vám uvolňuje hrudník a chůzí rytmizuje celé tělo. Rytmu se poddejte. V tu chvíli už nebudete myslet na to, co se stalo kanceláři, ale uvědomíte si: To je ale hezky!

Co se stane:

Budete-li při chůzi meditovat pravidelně, časem zjistíte, že už nemáte permanentně ztuhlou šíji, že vás nebolí v zádech jako dřív a že máte energie na rozdávání.

Slova jako pomocníci

Ideální meditace je stav bez myšlenek, kdy nám v hlavě nic neběhá, neštěbetá a nevyžaduje naši pozornost. Lehce se to řekne, těžko praktikuje. Eric Harrison proto začátečníkům doporučuje slova nebo krátké věty, které pomáhají. Včetně slůvek, která mají tu moc, že nám okamžitě změní náladu – jméno milovaného člověka, oblíbeného jídla nebo místa, na které něž máme milé vzpomínky. Dobře taky podle Harrisona funguje, když si budete dokola opakovat: Relaxuj, nech to být, jsi v pohodě…

Lucie Protivanská

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.