Po velké snídani nepřiberete! Pravda nebo mýtus?

Po velké snídani nepřiberete! Pravda nebo mýtus?

Myslíte si, že ovoce vašim zubům ublíží méně než limonády? Že na splín daleko více než kafe platí čokoláda a že bílé víno svědčí vašim kostem více než než červené, protože obsahuje více vápníku? Možná budete muset své názory přehodnotit. Rok 2011 totiž přinesl celou řadu odhalení týkajících se zažitých tvrzení o vlivu jídla a pití na zdraví, jak ukázal ve svém shrnutí britský deník Daily Mail. Co všechno je tedy jinak, než se soudilo?

Co svědčí kostem? Bílé nebo červené víno, nebo snad pivo či tvrdý alkohol?
Dosud se soudilo, že bílé víno je zdravější, ale výzkumníci z East Anglia University a londýnské King’s College zjistili, že zdraví prospěšné látky jako polyfenoly a antioxidanty, které mohou mít mimo jiné vliv na kvalitu kostí, se nacházejí zejména ve vinných slupkách. Proto se zdá, že zdravější bude naopak červené víno, protože při jeho přípravě se na rozdíl od vína bílého slupky neodstraňují. Pivo ani destiláty nemají na kosti žádný pozitivní vliv.

Co platí na problémy s potencí? Croissanty, celozrnné cereálie nebo vařená vejce?
Tady to není zase tak překvapivé, nejúčinnější by měly být kvalitní cereálie, protože obsahují vitamín B3 zvaný též niacin, který mimo jiné zvyšuje průtok krve do pánevní oblasti, protože pomáhá snižovat obsah cholesterolu v tepnách. Přišli na to vědci z Hongkongu, kteří v rámci studie podávali niacin v pilulkách mužům, kteří měli problémy s erekcí. Niacin se jinak nachází v červeném mase, játrech a rovněž v chlebu.

Zažene splín lépe čokoláda nebo káva a čaj?
Pozor, překvapení! Nikoli theobromin z čokolády, ale thein z čaje nebo kofein z kávy jsou prevencí proti depresi. Ženy, které vypijí denně čtyři a více šálků kávy či černého čaje, jsou o pětinu méně ohroženy depresí než ostatní, dva až tři šálky snižují riziko o pět procent. Tak zní výsledek sledování více než padesáti tisíc žen v rámci velké, více než deset let trvající studie zaměřené na souvislosti mezi zdravím a životním stylem, která vyšlo v časopise Americké lékařské asociace (JAMA).
Vysvětlení :
Kofein snižuje účinky chemikálií, které jinak zpomalují aktivitu nervových buněk v mozku. Podobně fungují i některá antidepresiva.

Ublíží zubům více jablko nebo limonáda?
Možná vám trnou zuby při pohledu na šumivou limonádu, zatímco do jablka se zahryznete bez obav. Možná byste ale neměli. Londýnští vědci sledovali tisícovku mužů a žen, kteří pravidelně jedli jablka a nakonec spočítali, že jim hrozí téměř čtyřikrát vyšší riziko poškození zubní skloviny než ostatním, zatímco limonády žádný takový vliv neměly.

Jablka jsou totiž kyselá a zároveň obsahují v průměru čtyři lžičky cukru, což je kombinace, která zubům zkrátka nedělá dobře. Pravda, limonády mohou obsahovat rovněž obojí, ale na rozdíl od ovoce nehrozí, že jich kousek uvízne mezi zuby. Právě to totiž zuby poškozuje nejvíce. Pomůže, když hned po jídle vypijete sklenici vody. Případně jezte jablko se sýrem, ten by měl díky obsaženému vápníku kyseliny alespoň částečně neutralizovat. Toto zjištění ovšem nemění nic na faktu, že ovoce jak takové je zdravé.

Kolik žvýkaček nahradí porci skutečného ovoce?
Výrobci některých žvýkaček tvrdí, že jejich produkty obsahují skutečné ovocné šťávy a tváří se, že jsou zdraví prospěšné stejně jako ovoce a v něm obsažené vitamíny. Dá se přitom vcelku snadno spočítat, že abyste získali tolik vitamínu C, kolik je ho v průměrném ovoci, museli byste vyžvýkat téměř dvě stě podobných žvýkaček. To je poněkud nesmyslné, a navíc byste přijali zbytečně moc cukru.

Vydatně snídejte, budete štíhlejší. Nebo ne?
Tohle se tvrdí už desítky let, snídaně má být vydatná, oběd o něco méně a večeře jen lehká, jinak nezhubnete. Německá studie srovnávající jídelníček čtyř stovek lidí však zjistila, že to neplatí. Její účastníci jedli všechna tři hlavní jídla podobně vydatná a problémy s váhou neměli. Jinými slovy, už u snídaně byste měli přemýšlet, čeho a kolik si dopřejete.

Rajčata nebo borůvky snižují hladinu tuků?
Vědci zjistili, že vařená rajčata mohou být stejně prospěšná jako malá dávka statinů, pokud máte vysoký cholesterol nebo vysoký krevní tlak. Autoři jedné studie dokonce tvrdí, že padesát gramů kvalitního pyré z rajčat nebo půl litru rajčatové šťávy denně vás dokáže ochránit před nemocemi srdce nebo alespoň výrazně snížit jejich riziko. Rajčata totiž obsahují lykopen, který pomáhá snížit hladinu cholesterolu.

Anna Chaloupková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.