Začněte cvičit jógu a změníte svůj život!

Začněte cvičit jógu a změníte svůj život!

Tradiční jógové cvičení, filozofie a meditace pocházející z Indie zůstávají na světě tisíce let. V posledních letech se vyšplhaly na pozice velmi oblíbených sportů odnože jógy nazvané power jóga či bikram jóga. Všechna tato odvětví aplikují takzvanou jógu fyzickou, tedy cvičení bez nutnosti přijímat duchovní stránku jógy a s ní spojené zásady.

Druhy jógy se kterými se dnes nejčastěji setkáte:

Hatha yoga

Slovo hatha je tvořeno ze dvou částí: „slunce“(ha) a „měsíc“(tha). Je vyjádřením citu pro rovnováhu doplňujících se vlivů.

Hathajóga využívá těla coby nástroje k vnitřnímu bádání. Pomáhá očistit tělo i mysl. K očistě slouží asány (pozice), mudry (symbolická gesta), pránajáma (kontrola dechu) a kryje (očistné techniky).
Hathajóga je silovou formou jógy, ale není nároční např, jako powerjóga či astanga. Pozice se cvičí pomalu s důrazem na provedení a správné dýchání. Je to ideální cvičení pro všechny, kdo chtějí dosáhnout dobrého zdravotního stavu. Hathajógu můžou cvičit i osoby se zdravotním omezením (vysoký krev tlak, cukrovka, operované klouby, bolesti zad. atd.)

Hatha jógu si můžete zacvičit z pohodlí obýváku podle našich VIDEÍ!

Astanga yoga

Jde o dynamický a fyzicky náročný druh cvičení jógy. Sestává se z přesně daného pořadí pozic – ásan vzájemně propojených tak, aby celek tvořil nepřerušovanou, plynulou sestavu.

Při cvičení je použita dechová technika udžájí – dech přes hlasivkovou štěrbinu. Praktikováním tohoto typu dechu dochází ke zvýšení jeho intenzity a síly, což vede k lepší kondici a posílení těla.
Neoddělitelnou součástí jsou bandhy – uzávěry udržující pránu (energii) v těle. Hodiny začínají a končí mantrami.

Aštangajóga je vhodná nejvíce pro osoby, jež vyhledávají fyzickou náročnost a disponují dobrým zdravím. Asány následují plynule jedna za druhou, a proto je velmi obtížné přizpůsobit provedení aktuálním či chronickým potížím jednotlivce. Obecně lze ale říci, že tato forma jógy nejen prospívá kondici, oběhovému a lymfatickému systému, odstraňuje svalové disbalance, bolesti zad apod., ale je třeba při jejím praktikování zvážit případná zdravotní omezení, a zejména při poškození kolen cvičení vynechat.

Vinyása yoga

Vinyása yoga, je dynamický styl jógy, který již předpokládá základní znalost a praxi jógového cvičení a vedení dechu, protože propojení těchto dvou prvků má zde primárním význam. Jednotlivé pozice – asány jsou plynule spojovány sestavou vinyásy a to vede k prohřátí svalů, posílení a protažení, ale také k zvyšování tepové frekvence, které v józe není příliš žádoucí. Proto je zde tolik kladen důraz na dechové techniky, které stahují tepovou frekvenci, zprostředkují soustředění a zklidnění mysli. Cvičení přináší silné prokrvení, prokysličení a prohřátí celého organismu, s důrazem na hladké svalstvo, orgány, žlázy, rozdmýchává vnitřní energii těla a v konečném důsledku vede k celkové regeneraci organismu.

Powerjóga

Je to styl cvičení, který má své základy v klasické józe. Power joga čerpá z hathajógy a aštangajógy a vznikla ve Spojených státech amerických asi v 80. letech 20. století. Cvičení je založeno na pravidelném opakování základních prvků a pozic a výdržích v nich. Jedná se o dynamickou formu jógy, při které zapojíme všechny svaly těla.

Powerjóga používá právě tělo jako prostředek v budování fyzické i duševní kondice. Cvičení powerjogy není podmíněno filozofií či dodržováním nějakých zásad. Powerjóga je fyzickým cvičením, které se jógou může stát, pokud vás zajímá více. Vzhledem k větší dynamičnosti je powerjóga vhodná zejména pro zdravé jedince (oproti Hathajóze).

Bikram yogaga (Hot jóga)

Lekce Bikram jógy je dynamický 90-ti minutový program 26 póz Hatha jógy (fyzické jógy) a dvou dýchacích cvičení ve vyhřátém sále na 42°C. Každá z těchto póz systematicky připravuje tělo na pózu následující, pořadí se nikdy nemění.

Metodou stlačování, protahování a posilování se stimulují všechny systémy lidského těla, čímž se předchází nemocem, zraněním a zpomalují se příznaky stárnutí. Bikram jóga je vzhledem k vysoké okolní teplotě /simulující přirozenou teplotu v Indii/ náročným cvičením.

Gravidjóga

Je speciálním cvičením jógy, zaměřeným pro období těhotenství. Gravidjóga využívá především jógové relaxace, tělesných pozic a správného dýchání. Vše je prováděno citlivě a s ohledem na těhotenský stav. Praktikování gravidjógy může pomoci v harmonickém prožívání těhotenství ale i jako příprava na samotný porod.

Jógu pro nastávající maminky si zacvičte v pohodlí domova podle našich VIDEÍ!

Dance jóga

Je spojením powerjógy, klasického baletu a moderních tanečních technik. Jednotlivé pozice jsou spojovány do sestav. Celek se pak cvičí / tančí na rytmickou byť jemnou hudbu. Dance jóga je vhodná pro všechny, kdo milují tanec, zajímavé choreografie a jógu současně.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.