Běháte? Běhejte ještě lépe

Běháte? Běhejte ještě lépe

Nejde o to, abyste při svých běžeckých výletech strhali rychlostní rekordy. Daleko přínosnější bude, když se budete snažit o co nejlepší techniku. Poradíme vám, jak na to.

Možná už jste propadli běhu natolik, že bez něj nevydržíte skoro ani den. Ale i tak se vám může stát, že ne všechno děláte správně. Začátečníci by si podobné rady měli přečíst dvakrát. Některé z nich se určitě hodí i těm, kdo jen tak občas popoběhnou.

1. Neběhejte po patách.

Zkuste běžet tak, aby se vaše paty země vůbec nedotýkaly, jinak si koledujete o bolesti zad a kolen. Tvrdí to například běžecký trenér Alex Figueroa z Miami Beach, jehož pět rad pro lepší techniku běhu publikoval internetový magazín Shine, který vydává Yahoo. Podle trenéra je ideální, aby měl člověk při běhu v kontaktu s terénem vždy jen jednu nohu.

2. Investujte do dobrých bot

„Pokud jde o podporu nohou, méně je více,“ tvrdí trenér Figueroa a doporučuje svým svěřencům, aby si koupili boty s minimální podporou, jako jsou modely Nike Free nebo Vibram FiveFingers – druhé z nich jsou prstové a pro mnoho lidí skutečně nezvyklé boty. Podle něj pomáhají rozvíjet přirozenou svalovou oporu nohy a kotníku. Chcete-li si takové boty koupit, ještě to zvažte a tenisky zatím určitě nezahazujte, protože s takovým typem bot se musíte sžít. Zprvu s nimi běhejte jen krátké tratě po měkčím terénu, na tvrdý se nehodí nikdy. Možná bude ideální s nimi začít až na jaře.

3. Dělejte krátké kroky

Nesnažte se při běhání o dlouhé kroky: zbytečně si jimi opotřebováváte klouby, kratší kroky jsou vůči nim šetrnější. Týká se to kotníků, kolen i kyčlí.

4. Netrhejte rekordy

Mnoho lidí se při běhu snaží dosáhnout maximální rychlosti. Ale to je špatně. Není to zdravé, ani tím nedosáhnete například optimální tepové frekvence potřebné pro to, abyste hubli nebo si udržovali kondici. Trenér Figueroa doporučuje lidem, aby se naučili běhat o něco pomaleji, zato ve stejném tempu. Pomůže vám například to, pokud si pořídíte měřič tepové frekvence. Ta optimálně odpovídá situaci, kdy jste v průběhu námahy ještě schopní mluvit. Přesně si to pak můžete spočítat následujícím způsobem: OTF neboli optimální tepová frekvence = (220 − věk) × 0,6 až 0,8.


5. Uběhnete více za stejný čas?

Rozhodněte se, zda budete běhat svým tempem stále stejnou vzdálenost, nebo budete časem prodlužovat trasu, kterou během tohoto intervalu zvládnete. Pokud si chcete udržovat kondici, stačí běhat stále stejnou trasu, pokud chcete navíc třeba zhubnout, měli byste tréninkové objemy mírně zvyšovat.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.