Zdravý spánek není věda

Zdravý spánek není věda

Definice pro zdravý spánek je jasná. Jde o takové množství a kvalitu spánku, které umožní člověku fungovat během dne bez obtíží. Jestli je spánek zdravý, závisí na činnosti mozku, ten zajistí, že je spánek hluboký a naše mysl při něm regeneruje.

Právě mozkové spací biorytmy bývají narušovány pohyby těla. Jednoduše, když se vrtíme a dochází tak k tzv. mikroprobuzením neprobíhají biorytmy tak, jak by měly. Pokud se toto za noc děje příliš často, je to pro tělo stejně škodlivé jako probdělá noc.

Alfa versus beta

Mozkové vlny tvořené během spánku jsou označovány řeckým písmenem alfa (vlnám vytvořeným přes den, kdy je mozek nejvíce aktivní, se říká beta). Jakmile se přistihnete, že v době velké únavy vám dělá potíž se soustředit, jde o nekontrolovatelné přecházení mozku z vln beta do vln alfa.

Spánkové cykly

Během spánku probíhají takzvané spánkové cykly a to v délce 90 minut. Zdravému člověku by mělo stačit pět takových cyklů, tudíž by měl naspat alespoň 7,5 hodiny. Tělo zvládne i méně cyklů, vždy je ale mnohem horší být násilně vzbuzen v polovině cyklu, než nenaspat pět cyklů. Během spánkového cyklu se střídají čtyři spánkové úrovně – alfa, theta, delta a REM (Rapid Eye Movement), kdy sníme. Vlny delta hojí tělo a REM hojí mysl.

Jak na kvalitní spánek?

Zcela jednoduše! Spěte ve větrané místnosti, snažte se usínat vždy ve stejný čas a to samé platí i o vstávání. Nemělo by docházet k častému zkrácení spánku, ale tělu neprospívá ani prodloužení. To si lidé dopřávají hlavně o víkendu, kdy mají pocit, že musí dospat spánkový dluh nasčítaný během pracovního týdne. Bohužel to není dobře a spát by měli stále stejně a hlavně dosyta.

Lucie Fumfálková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.