Jak nahradit při vaření cukr, tuk a mouku

Jak nahradit při vaření cukr, tuk a mouku

Podle neúprosných statistik prý každý Čech sní denně v průměru až 23 lžiček cukru. Také se vám to zdá nemožné? Možná na tom něco bude, jinak bychom zřejmě nepatřili k zemím s největším počtem obézních.

Cukr, tuk a bílá mouka. Tři základní suroviny, které je ideální při vaření a pečení omezit nebo nahradit. Tedy zvláště tehdy, pokud držíte dietu a snažíte se ozdravit svůj jídelníček. Pro tělo je totiž většina z nich bezcenná, neobsahuje živiny, naopak organismus zatěžuje a dodává mu kalorie navíc.

Cukr

Je pouze zdrojem energie a pro naše tělo nemá žádné výživové hodnoty. K tomu, aby ho tělo zpracovalo, potřebuje vitaminy B, minerály a vlákninu – a ty bere z vlastních zásob. Bílý cukr ve větší míře tělu škodí a má za následek zubní kazy, osteoporózu, ale i kvasinková onemocnění u žen. Vyšší příjem vede k nadváze a obezitě.

Řešení: Omezit bílý cukr anebo jej nejlépe zcela nahradit. Medem, který obsahuje vitaminy a minerály, anebo přírodním třtinovým cukrem. Zatímco bílý cukr je z 99 % čistá sacharóza a žádné živiny, ten třtinový obsahuje zbytkovou melasu a řadu minerálních látek. Čím tmavší, tím lepší – a zdravější.

Tuk

Každý tuk není nezdravý a některé náš organismus dokonce potřebuje. Jenomže živočišné tuky, které k pečení používáme, obsahují nasycené mastné kyseliny. Ty zvyšují hladinu cholesterolu a vedou k nemocem srdce a cév. Umí přispět i ke vzniku rakoviny anebo diabetu. Navíc jsou nepřáteli štíhlé linie.

Řešení: Nahraďte živočišné tuky rostlinnými. Jsou zdravější a obsahují nenasycené mastné kyseliny, které naopak srdci prospívají.

Bílá mouka

Bílá mouka je pro naše tělo výživově bezcenná. Je zbavena až 90 % vlákniny i vitaminů, které obilné zrno obsahuje. Oproti celozrnné mouce má o 60 % méně vápníku, 76 % železa, 85 % hořčíku, 78 % zinku, 77 % vitaminu B1, 80 % vitaminu B2, 86 % vitaminu E. Její konzumace navíc zatěžuje slinivku břišní, trávení a vede k obezitě.

Řešení: Nahradit ji. Ideální je mouka celozrnná anebo další, ne tolik známé druhy: ječná, žitná, špaldová, ovesná. Zkusit můžete i bezlepkové varianty – rýžovou, jáhlovou, pohankovou a amarantovou mouku.

Kafe.cz

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.