Hubnutí do plavek? Pro cukrovkáře nikdy nebylo snazší

Hubnutí do plavek? Pro cukrovkáře nikdy nebylo snazší

Shazování kil před létem není jednoduché pro nikoho, pro cukrovkáře je ale těžší než pro ostatní. Pro diabetiky není vhodná vysoká fyzická zátěž ani nárazový dietní režim, protože ty by mohly vést k nechtěným výkyvům hladiny cukru v krvi.

Diabetes 2. typu, jímž trpí přibližně 90 % diabetiků, navíc postihuje převážně starší lidi. Pro ty jsou změna režimu i zařazení pohybu poměrně složité. Se ztrátou kil jim ale může pomoci nová léčba spojující inzulin s GLP-1 agonisty. Ta účinně snižuje hladinu cukru v krvi, zabraňuje jejím výkyvům ve formě hypoglykémií a jejím vedlejším účinkem je navíc ztráta chuti k jídlu, a tedy i snižování váhy.

Zkušenosti s novou léčbou má paní Marcela z Mělníku. „Za 3 měsíce na nové léčbě jsem zhubla 8 kg, nemám potřebu se přejídat, a i když si dám výjimečně při oslavě něco sladkého, hodnoty cukru vydrží bez výkyvů. Nejen že si léčbu píchám jen 1x denně, ale navíc nemusím tak často kontrolovat glykémii.“

Z hlediska zvládání nemocije důležité každé kilo, které snižuje riziko budoucího infarktu, mrtvice, selhání ledvin nebo postupné ztráty zraku. Součástí léčby všech diabetiků jsou proto i tzv. režimová opatření, tedy úprava jídelníčku a pravidelný pohyb.

Hubnutí diabetiků v kostce

  1. Základem životosprávy je pro diabetiky udržení hladiny cukru v krvi bez výkyvů, proto nejsou vhodné hladovění ani další extrémy. Energii by měli diabetici tělu dodávat formou 3 hlavních jídel a 2–3 menších porcí, přičemž pauza během jídly by měla být cca 3 hodiny. Při zásahu do běžného jídelníčku je třeba pravidelná kontrola hladiny cukru v krvi pomocí glukometru, aby se zabránilo příliš výraznému poklesu.
  2. Diabetická dieta je vlastně zdravá strava, která je založená na nutričně vyváženém jídelníčku. Důležité je přitom omezit obsah živočišných tuků a tzv. rychle vstřebatelných cukrů, které se mění bezprostředně na energii (slazené nápoje, sladkosti). Pozor by diabetici měli dát též na ovocné šťávy, džusy, mléko a alkohol.
  3. Nemyslete si, že po dia výrobcích zhubnete – dia výrobky jsou zpravidla stejně energeticky náročné jako běžně dostupné, často navíc obsahují více tuků. Právě tuky by přitom měli diabetici v jídelníčku omezovat a dbát na to, aby tuky netvořily více než třetinu doporučeného denního příjmu energie.
  4. Pro diabetiky je velmi důležitý každodenní pohyb s nižší tepovou frekvencí. Ideální jsou např. chůze, nordicwalking nebo jízda na kole. Pohyb nejen že pomáhá udržovat příjem a výdej energie v rovnováze, ale pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi.
  5. V minulosti mohla být v některých případech důvodem přibírání i samotná léčba inzulinem několikrát denně. Nejen, že to už dnes neplatí, ale novinkou je léčba, díky které kila mizí.„Spojení inzulinu s GLP-1 agonisty zajišťuje omezení chuti k jídlu, vede k poklesu hmotnosti i krevního tlaku,“ vysvětluje doc. MUDr. Martin Prázný, CSc., Ph.D. z VFN v Praze. Jedná se o léčbu pro diabetiky 2. typu v pokročilejším stádiu, tedy ty, kteří by si museli začít píchat inzulin 2 a vícekrát denně. U těchto pacientů udrží nová léčba díky speciální kombinaci při aplikaci 1x denně hladinu cukru v krvi pod kontrolou, hubnutí je pak pro diabetiky ideálním vedlejším účinkem.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.