Znáte pravidla raw food?

Znáte pravidla raw food?

S pojmem raw strava či raw stravování jste se již jistě setkali. Jste si ale jistí, že víte přesně, co raw vlastně znamená, co obnáší se v jeho duchu stravovat?

Přirozená detoxikace

Pokud budete delší dobu jíst pokrmy, které nebyly chemicky ani tepelně upravovány (jedná se především o ořechy, ovoce, zeleninu a semena), dodáte tělu až desetkrát více živin. „Nejcennější jsou enzymy, které jsou katalyzátory všech procesů v lidském těle. Zajišťují vstřebávání a využití vitaminů, minerálů a trávení ostatních živin. Teplota nad 45 °C je však úplně zničí,“ podotýká německý odborník na výživu Udo Pollmer. Konzumace živé stravy má i jiné klady. Voda obsažená v ovoci a zelenině ředí krev, což má za následek vylučování toxinů z těla. Jelikož nedochází k tepelné úpravě tuků, které pak mění svou strukturu a stávají se karcinogenními, a cukrů, které karamelizují a jsou pro tělo hůře stravitelné, je raw food prevencí proti rakovině i zažívacím (střevním) nemocem.

Úbytek energie

Stravování podle principů raw food obnovuje přirozenou rovnováhu organismu a pomáhá při redukci nadváhy. Přesto není živá strava, zejména její dlouhodobá konzumace, vhodná pro každého. Není snadné představit si, že budete několik týdnů či měsíců jíst pouze studenou stravu a zapomenete například na teplé polévky. „Největší riziko vidím v zimním období u velmi štíhlých lidí, osob s trávicími potížemi a mladých dospívajících dívek, které v rámci až nepřirozeného hubnutí zkoušejí cokoli a snadno se mohou dopracovat k poruchám příjmu potravy,“ varuje průvodkyně zdravím a výživou Margit Slimáková. Další problém u raw food je v jednostrannosti jídelníčku, který je chudý na bílkoviny, vápník a vitamin B12. To může mít časem za následek únavu, horší kvalitu vlasů a nehtů, nárůst tělesného tuku, poruchy soustředění, řídnutí kostí či deprese.

Jaký názor mají na raw food čeští oborníci?

Jana Černá, výživová poradkyně

Nespornou výhodou „živé stravy“ je přísun velkého množství čerstvých, přirozených a nezpracovaných potravin, tedy ovoce, zeleniny, oříšků, semínek, luštěnin a za studena lisovaných olejů. Čím více takových plodin během dne do běžně se stravujícího člověka dostaneme, tím lépe, bez ohledu na to, jak takový stravovací styl pojmenujeme.

Tomáš Kejík, odborník na výživu

Mnohé studie dokazují, že tento způsob stravování vede ke zvýšení hladiny homocysteinu (aminokyselina) a snížení „dobrého“ cholesterolu. Oba tyto faktory zvyšují riziko srdečních chorob. V raw food se také objevuje velice málo biologicky aktivního vitaminu B12 a lépe využitelné formy železa, což může vést až k chudokrevnosti. Při adekvátní tepelné úpravě se dokonce dokáže uvolnit až několikanásobně větší množství antioxidantů. Díky vaření se také snižuje toxicita potravy a v neposlední řadě pořádné teplé jídlo dokáže také zahřát nejen žaludek.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.