Necvičte jen kvůli zdravému tělu, pracujte i na zdravé mysli!

Necvičte jen kvůli zdravému tělu, pracujte i na zdravé mysli!

„Jóga spouští relaxační proces, který se prokazatelně projevuje na našem psychickém i fyzickém zdraví,“ tvrdí profesor Craig Mahoney, mluvčí Britské psychologické společnosti.

Porazte stres

Studie britské Bangor University jasně ukázala, že lidé, kteří absolvovali šestitýdenní intenzívní kurz jógy, byli v následujících týdnech a měsících odolnější vůči stresu. A ti, kdo chodili na taiči, měli prokazatelně nižší hladinu stresového hormonu kortizolu ve slinách. Tato cvičení vás totiž naučí, jak zpomalit dýchání, což vede ke zklidnění. To, co si tu osvojíte, můžete pak vědomě i nevědomě používat i v běžném životě.

Výzkumníci z univerzity v Essexu pak zjistili, že i pouhá pětiminutovka tohoto cvičení pod širým nebem v zeleni snižuje měřitelným způsobem stres, a proto je dobré jógu nebo pilates cvičit na zahradě nebo právě v parku.

Vaše srdce to ocení

Většina pohybových aktivit prospívá oběhovému systému, ale skutečně kvůli tomu nemusíte trhat rekordy na běžeckém pásu nebo v sedle kola. Vědci z Yaleovy univerzity zjistili, že pokud se budete třikrát týdně věnovat józe, bude to mít na váš tlak a tep podobně kladný vliv, jako kdybyste se dřeli ze všech sil třeba právě při běhu. „Každé cvičení, které zmírňuje stres, chrání srdce tím, že sníží krevní tlak,” vysvětluje Amy Thompson z British Heart Foundation. Ostatně, už dávno je známo, že pouhá procházka přírodou svědčí zdraví více než stejně dlouhý pochod centrem města.

Jógu můžete začít cvičit s námi!

Posilte svou imunitu

Jedna vědecká studie z roku 2003 zase dává do souvislosti meditaci a relaxaci spojenou se cvičením a vyšší obranyschopnost organismu. Cvičení, jako je jóga či pilates, také posilují vaši imunitu tím, že zlepšují funkci krevního oběhu. A opět, ještě zdravější a odolnější vůči bacilům či nachlazení budete, když budete cvičit venku. V tomto případě nejspíše hraje roli i produkce vitamínu D, který se tvoří při pobytu na slunci.

Bude se vám lépe dýchat

Základem meditativního cvičení je práce s vlastním dechem, a proto není divu, že časem se vám zlepší i plicní funkce. Studie publikovaná v roce 2011 v prestižním časopise The Journal of Complementary Medicine ukázala, že člověk, který se dvakrát týdně věnuje taiči, má lepší dechové funkce než ten, kdo každý den nejméně hodinu chodí. „Jako děti dýcháme všichni perfektně, ale s věkem se to mění, jak se nám zhoršuje držení těla a snižuje napětí ve svalech,“ vysvětluje Jeanne Rae, britská propagátorka jógy. Toto cvičení lidi učí, jak ztracenou schopnost získat zpět.

Zlepšete své držení těla

Jsou to právě pilates, jóga či taiči, které vám pomohou překonat problémy se špatným držením těla. Výsledkem bude krom zmíněného lepšího dýchání také méně problémů s bolestmi zad a celkově lepší pocit.

Získejte více energie

Život je stále hektičtější a lidé stále vyčerpanější. Raději, než abyste si dodávala energii stále se zvyšujícími dávkami kofeinu, cukru nebo alkoholu, zkuste meditativní cvičení, protože výzkumy jasně ukazují, že jóga, taiči a pilates dokáží zahnat únavu i pocit dlouhodobého vyčerpání. Pozitivní efekt cvičení se navíc projeví zvýšenou produkcí hormonu melatoninu, který má vliv na zdravý posilující spánek.

Buďte pružnější

Nedávný výzkum prezentovaný v časopise Science jasně ukázal, že pilates zlepšuje schopnost držet rovnováhu a podporuje pružnost celého těla. Podle jiné studie umí jóga to samé a její vliv se výrazně projeví už po pouhých osmi týdnech. Tato cvičení totiž posilují klouby a svaly. Navíc nejde jen o nepříjemnosti spojené se sníženou pohyblivostí, ale lidé, kteří mají tělo jakoby zatuhlé, mívají rovněž problém s kornatěním tepen, kvůli čemuž jim hrozí onemocnění srdce. Díky józe a podobným sestavám si nejen budete moci lépe zavázat tkaničky u bot, ale posílíte i své srdce.

Naučte se meditovat

Meditovat a používat uvolňovací cviky můžete i mimo cvičení. Ale nepředstavujte si hned nějaký rituální zpěv v temné místnosti. Klidně se položíte na svou pohovku nebo na trávu na zahradě, zavřete oči a zhluboka se pomalu nosem nadechujete tak, abyste měli pocit, že vám vzduch naplňuje břicho. Pak ústy pomalu vydechujete a přitom co nejvíce vyprázdňujete plíce.

Při výdechu myslete na to, že se zbavujete všech starostí. Po několika opakováních se soustřeďte na zem pod sebou: i když ležíte v interiéru, představujte si, že se nacházíte venku, obklopeni přírodou. Vnímejte půdu pod trávou, na níž ležíte, vůni trávy, vzduch na kůži, zvuk větru v korunách stromů. Dělejte to tak dlouho, jak bude potřeba, abyste měli pocit vnitřního klidu a harmonie.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.