22 rad, jak jíst skutečně zdravě

22 rad, jak jíst skutečně zdravě

Strava nás ovlivňuje víc, než si myslíme. Je například vědecky podloženo, že ovlivňuje tzv. biologický věk – že díky ní naše tělo rychleji stárne či naopak zůstává déle mladé. A jak tedy jíst správně? Výživový specialista Martin Škába radí, jak na to.

1. Zákaz sladkostem
Omezte a postupně vynechejte zcela sladkosti a sladké nápoje.

2. Voda bez bublinek
Pijte nejvíce neperlivou filtrovanou vodu.

3. Na bílé pečivo zapomeňte
Nahraďte je celozrnným žitným, nejlépe kváskovým.

4. Místo krávy kozu
Omezte kravské mléčné výrobky a nahraďte je kozími.

5. Omezte maso
4 porce za týden stačí. Vyvarujte se kuřecího masa ze supermarketů, kupujte raději ty domácí a nejlépe na doporučení.

6. Objevte bílkoviny
Najdete je i jinde než v mase, například v rybách, vejcích, luštěninách, fermentované sóje, výrobků z vaječných bílků atd.

7. Odšťavňujte
„Zeleninové a ovocné šťávy jsou plné vitamínů, minerálů, fytoživin, ale také enzymů a antioxidantů, které omlazují tělo. Dejte si každý den 0,3 – 0,5 dcl čerstvých šťáv z 5 druhů ovoce a 5 druhů zeleniny a brzy pocítíte pozitivní účinky,“ radí Martin Škába.

8. Kvašená je dobrá
Zařaďte do svého jídelníčku kvašenou zeleniny (zejména kysané zelí), která působí na tělo doslova blahodárné.

9. Vyzkoušejte sójové výrobky
Zejména Tempeh – fermentovaný sójový sýr. Je skvělým zdrojem bílkovin, tedy jím můžete bez problémů i několikrát týdně nahradit maso.

10. Zelený ječmen odkyseluje
„Zelený ječmen pomáhá s celkovou acidobazicitou neboli kyselostí těla a působí na tělo silně zásadotvorně,“ vysvětluje Martin Škába.

11. Alfa je omega-3
Omega-3 mastné kyseliny, nejčastěji formou ryb a zdravých olejů (makadamový, lněný, konopný, mandlový…), třeba na zálivky do salátů. V teplé kuchyni používejte olivový a rýžový.

12. Jezte semínka
Lněná, slunečnicová nebo dýňová semínka pozitivně ovlivňují produkci pohlavních hormonůa pomáhají „čistit střeva“.

13. Doplňte zinek
Dobrým zdrojem tohoto minerálu potřebného k produkci testosteronu jsou mořské plody, vejce, pšeničné klíčky…

14. Ořechy vám dají energii
Zpestřete si jídlo nesolenými ořechy para, kešu, vlašskými nebo mandlemi. Díky velkému množství energie jsou skvělými pomocníky nejen pro zdravý cévní systém.

15. Ke každému jídlu zeleninu
Snížíte glykemický index stravy a ušetříte práci slinivce břišní.

16. Špenát pro lásku
Obsahuje mnoho vitamínu E, který je hlavní činitel při produkci pohlavních hormonů v těle a říká se o něm, že je přírodní afrodiziakum.

17. Nebojte se plodů moře
Zdravé jsou zejména ústřice. Konzumujte pravidelně čerstvé ryby, které váš mozek naladí na správné vibrace.

18. Konzumujte čerstvé ovoce denně
Obsahuje mnoho vitamínu C (zejména kiwi, citrusy, černý rybíz a jahody) a vy byste ho denně měli přijmout alespoň 500-1000mg vit C.

19. Zázračná grepová jadérka
Každé ráno si dejte sklenici vody s extraktem z grepových jadérek.

20. Talíř na tři díly
Při skladbě svého talíře myslete na to, že by v něm měla být vždy z ½ zastoupena zelenina, z ¼ bílkoviny a z ¼ sacharidy.

21. Kousejte důkladně a jezte pomalu

22. Tři hodiny pauza
Nechte své tělo vytrávit, jezte maximálně každé 3 hodiny, ne dříve.

Zdroj: www.skaba.cz

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.