Naam jóga aneb cvičení nejen pro zdraví, ale také pro dobrou náladu

Naam jóga aneb cvičení nejen pro zdraví, ale také pro dobrou náladu

Naam jóga je kompletní jógová praxe, která pracuje se zvukem, pohybem a dechem, aby obnovila tok životní energie v celém těle. Jemná forma aktivní lekce, která je kombinací fyzických cvičení (jednotlivých pozic - ásán), dechových technik (pránájáma), meditací s mudrami (ruční symboly) a manter (zpěv v hebrejštině a latině Gurumukhi) a tím tvoří harmonické komplexní cvičení.

Zaujalo mne, že jsem se s touto netradiční formou jógy setkala zrovna ve fitness centru na Brumlovce. Nicméně překvapení to pro mne bylo příjemné.

Jednoduché, nadčasové a velmi účinné

Naam jóga je jógová technika odlišná od ostatních forem jógy. Poskytuje téměř okamžitý prožitek meditativního stavu, protože působí přímo na mozek a nervový systém. V rámci hodiny se používají speciální série cvičení, které posilují tělo i mozek, aby mohl jedinec snáze dosáhnout tohoto změněného stavu vědomí v každodenním životě. Tak je ovlivněno jeho jednání, komunikace, inteligence i zdraví.

Pro podporu optimálního zdraví v dnešním životě se vyvinula starověká jogínská věda o pohybu orgánů, která když je aplikována, čistí, zpevňuje a posiluje orgány pomocí vnitřního tlaku břicha a plic. Obnovuje flexibilitu hrudníku včetně hrudního koše, ramen i páteře. Odborné studie potvrdily, že nadměrné sezení zkracuje délku života a přitom právě současný způsob života čím dál více sezení podporuje a vynucuje. Protože v moderním životě není zahrnuto mnoho fyzického pohybu, trpí vnitřní orgány nedostatkem cirkulace. Podle jogínského pohledu na zdraví je tento nedostatek cirkulace v orgánech příčinou většiny nemocí. Naam jóga tento nedostatek vyvažuje.

Co vám cvičení přinese?

Naam jóga zvyšuje kapacitu těla vyživovat samo sebe, velmi podobně jako strom, vysoce kvalitní sluneční pránou/energií, přináší kyslík do mozku, posiluje srdce, čistí energetické dráhy těla a detoxikuje a vyživuje orgány. Podporuje tělo v budování a aktivování zásobárny léčivé energie, která je umístěna v podbřišku. Doslova vytváří pohyb v hrudníku a tím stimuluje srdce a jeho velké cévy a zvyšuje kapacitu plic odlišným způsobem než většina jiných druhů cvičení.

Práce s břichem a pánevním dnem posiluje centrum těla způsobem, že zásoba léčivé energie, která sídlí v podbřišku, může být distribuována po těle a přináší vyšší úrovně zdraví. Prospívá mysli, protože stimuluje nejhlubší zákoutí mozku a revitalizuje každou buňku a plní ji čerstvou energií. Všechny klouby a kosti jsou zmobilizovány a celý páteřní kanál je vyrovnán. Cvičení jsou navržena tak, aby odstranila nečistoty a stagnující vzduch z plic a břicha a naplnila celé tělo novou energií. Uvolňuje klouby a důležité kosti, které jsou obvykle méně pohyblivé, mezi něž patří hrudní kost, ramenní pletenec, pánevní pletenec, čímž se zvyšuje jejich flexibilita a funkčnost. Tyto anatomické oblasti je důležité stimulovat pro prevenci a léčení nemocí srdce a plic, dysfunkce reproduktivního a trávicího ústrojí.

Jak stárneme, naše životní síla se začíná snižovat a ponechává nás náchylné k mnoha fyzickým a psychickým obtížím. Časem tělo ztrácí schopnost se samo opravit. Pravidelným praktikováním naam jógy znovu životní síla proudí tělem, působí na omlazení a jasnost stejně jako na koncentraci a paměť. Odstraňuje všechny bloky v těle a umožňuje, že naše vnitřní orgány jsou vyživeny a rovnováha našeho těla je znovu nastolena.

V hodinách se pracuje s neviditelnou silou duše, které se často říká osobní magnetismus, který nás činí úspěšnými a charismatickými. Tato duševní síla je klíčem ke zdraví a úspěchu. Naam jóga způsobuje, že se stáváte úžasným proudem vitality. To má za následek nárůst neviditelné duševní síly, což ovlivňuje zdraví, úspěch.

A jak se lekce línila mně?

Lektorka Jitka Brůnová nás po celou dobu provázela cvičením a zároveň nám dodávala informace, za jakým účelem ho provádíme. Její otevřený přístup byl pro mne velmi příjemný a celou lekci jsem si užila. Cvičili jsme v sedě i ve stoje a na závěr došlo i na relaxaci, kdy jsme v klidu spočinuli a Jitka nás přikryla dekou, což pro mne byla moc milá péče na závěr. V průběhu cvičení jsme používali různé druhy dechu a také zpívání manter, které nebylo povinné, avšak má svůj smysl. Velmi mne nadchlo to, že jsem opravdu cítila nárůst energie a dobré nálady. Cvičení bylo poskládáno tak, že jsme se celkem nenásilnou formou postupně rozdýchávali a jak se zvyšovala schopnost mých plic přijímat více vzduchu tak zároveň přicházelo celkové uvolnění pro mé tělo. Líbilo se mi, že po celou dobu cvičení byl zapojován hlavně střed těla, což je velmi důležité pro zdravé držení páteře. A i přesto, že jsem spíše typ člověka na aerobní a silové sporty, tak musím uznat, že toto cvičení pro mne zahrnovalo jak relaxaci, tak i akci a zábavu. Dalším pozitivem pro mne je, že cvičení bylo doprovázeno hudbou, která náš vedla a i u manter jste se měli čeho držet.

To nejdůležitější, co bych asi chtěla napsat je, že u tohoto cvičení asi není tolik důležité popisovat, jak vypadá, ale prostě to, jak se při něm a po něm cítíte… Uvolněně, povzneseně a radostně. Moc doporučuji naam jógu vyzkoušet a uvidíte sami.

Jana Procházková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.