TRX: Závěsný posilovací systém aneb efektivní cvičení s vlastní vahou

TRX: Závěsný posilovací systém aneb efektivní cvičení s vlastní vahou

Cvičení na TRX se může jevit na první pohled jako snadné, avšak pravdou je že se jedná o cvičení, při kterém si můžete dát rozhodně do těla. TRX byl vyvinut americkými vojenskými speciálními jednotkami, kteří jej hojně využívají při svých trénincích.

O co se jedná?

Za zkratkou TRX se skrývá označení Total-body Resence Exersices, což přeloženo do češtiny znamená procvičení všech svalů těla, nicméně se vžilo označení závěsný systém. TRX je jednoduchá pomůcka, která je složena ze dvou pevných popruhů, u nichž je možnost nastavit různou délku. Na konci popruhů jsou madla, která jsou pro ruce, či nohy.

Jak to funguje?

Po celou dobu cvičení je vždy využívána pouze vlastní váha těla a to ve všech třech rovinách pohybu, což je nejoptimálnější pro komplexní uplatnění pravidel funkčního tréninku. Intenzitu lze však také zvýšit, či snížit změnou postoje cvičence proti závěsnému bodu. Je velmi zajímavé, že posunutí těla o pouhých pár centimetrů může změnit intenzitu prováděného cviku a to značně.

TRX buduje svalovou sílu, rovnováhu, flexibilitu a aktivuje stabilizační svalstvo po celou dobu cvičení. Díky možnosti změny intenzity cvičení je vhodný pro lidi s rozdílnými fyzickými dispozicemi a to jak od úplných začátečníků až po vrcholové sportovce. Díky tomuto náčiní můžete vytvořit velmi efektivní tréninkovou jednotku, za pomoci pouze jednoho nářadí.

Kde se dá cvičit?

Je možnost si pořídit TRX i domů a cvičit podle sebe, nebo najít inspiraci na internetu. A pro ty z nás, kteří dáváme přednost skupinovým lekcím pod dohledem trenéra, mohou navštívit některou vedenou hodinu.

Lekci TRX jsem navštívila ve fitness centru na Zličíně a musím říct, že předběžné informace nelhaly a já si opravdu dala pěkně do těla. Ale navzdory tomu mě cvičení dost bavilo. Trenérka na začátku zjišťovala, kdo je začátečník a pak nám věnovala pozornost ohledně správného držení těla a také pomáhala s nastavením popruhů. Poté pustila hudbu, což já rozhodně dost u cvičení preferuji, jelikož mi pomáhá se dostat do rytmu a udržovat si nějaké tempo. Cviky byly opravdu zaměřené na celé tělo, takže jsme zapojovaly nejprve horní polovinu těla – ruce, prsní svaly a zádové svaly a to se prostřídávalo se cviky na dolní končetiny. Cvičilo se ve stoje i na podložce. Moc mi vyhovovalo, že se cviky střídaly celkem rychle po sobě a nešli jsme až za hranice našich možností.

Pro koho si myslím, že je TRX vhodné? Myslím si, že bude bavit příznivce zvyšování fyzické kondice a zároveň posilování těla. Pro ty, kteří rádi spojí posilování s hudbou, a rozhodně se domnívám, že na své si přijdou jak ženy, tak i muži, protože zátěž si opravdu upravujete tím, z jaké polohy začínáte.

Takže neváhejte a jděte vyzkoušet, abyste mohli sami zjistit, zda je toto cvičení právě pro vás.

Jana Procházková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.