I české děti propadly lákadlům rychlého občerstvení

I české děti propadly lákadlům rychlého občerstvení

Fastfoody nikdy nenavštívila čtyři procenta českých dětí od 9 do 15 let, u těch z Prahy to pak činí jen 0,5 procenta. Desetiletí navštěvují rychlá občerstvení s rodiči (95 %), patnáctiletí s kamarády (75 %). Kdykoliv k tomu má příležitost, jde do fastfoodu 9% dětí.

To jsou výsledkyprůzkumu projektu Obezita není náhoda. Když se k tomu přidá vzrůstající počet dětí s nadváhou, budoucí generace Čechů čelí alarmujícímu problému. Ke zdravému životnímu stylu je chce zábavnou formou vést projekt Děti na startu.

„Velký vliv na současný stav mají stravovací návyky rodiny. To, že dětem fastfoody budeme zakazovat, v budoucnu většinou způsobí, že je to tam bude táhnout. Právě tak, jako naši cereální svačinu ve škole vymění za „normální“ rohlík a sušenku. I mně se jako matce vyplatilo s dětmi o tomto tématu mluvit, fastfoody byly něco „svátečního“, ale ne zakázaného. Mnohem horší mi přijde, že téměř v každé škole je krámek plný brambůrek, bonbonů, obložených baget, automatů na kávu a mléčné šejky všeho druhu,“ varuje dětská fyzioterapeutka PhDr. Andrea Hašková.

Za vznikem dětské obezity a bohužel také dalších přidružených onemocnění mnohdy stojí především pasivní životní styl rodiny. Podle odborníků je důležité, aby u dětí byly v rovnováze čtyři základní principy – vyvážená strava, přísun dostatku neslazených tekutin, odpočinek a pohyb. „Ve své ambulanci většinou vidím dva tábory dětí – ty co nedělají vůbec nic a ty, co jsou už od předškolního a někdy i dřívějšího věku nuceny do „vrcholového“ sportu. Pohyb a sport jsou pro děti nezbytné, zejména v předškolním a raném školním věku je však důležité, vypěstovat v nich radost z cvičení,“ podotýká Andrea Hašková.

Nadváhou trpí až 30 % českých dětí

„Televize, počítačové hry, internet, sociální sítě a mobilní telefony představují v posledních letech nejčastější a nejoblíbenější způsob zábavy dětí a mládeže. A tak není divu, že mají nedostatek pravidelného pohybu a až třicet procent z nich zápolí s nadváhou a obezitou,“ říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který proti tomu bojuje mnoha zajímavými a často také zábavnými projekty. „Se zdravým životním stylem a pohybem je nutno začít co nejdříve, aby ho později lidé brali jako naprostou součást svého života. Proto se v mnoha aktivitách zaměřujeme právě na děti.“

Zapomeňte na tenis, nechte je dělat kotrmelce!

Aby byl pohyb pro nejmenší zábavou a hrou, to je cílem celorepublikového projektu Děti na startu. Odborně vyškolení trenéři a instruktoři ve školách, družinách, kroužcích, mateřských školkách, sportovních klubech i fitness centrech po celé České republice pomáhají dětem rozvíjet základní pohybovou motoriku, koordinaci, obratnost, rychlost a sílu.

„Především je ale chceme naučit základy ovládání vlastního těla, jak správně běhat, udělat kotrmelec, skákat, padat, nebo se nebát míče. Jde nám o to, vést je k přirozenému a zdravému sportování, které přispěje k jejich zdravému vývoji,“ uzavírá Jana Boučková z projektu Děti na startu.

Desatero pro rodiče zdravých dětí:
1. Dohlédněte na vyváženou a pravidelnou stravu (pětkrát denně).
2. Dohlédněte na to, že se dítě nasnídá.
3. Kontrolujte, že dostatečně pije (tekutiny, které nejsou sladké).
4. Sladkosti nechejte jako výjimečnou, ale ne zakázanou, záležitost.
5. Nenuťte dítě sníst všechno, co má na talíři.
6. Polévka nemusí být ke každému obědu.
7. Dbejte na to, aby dítě mělo u sebe vždy malé zdravé svačinky.
8. Nikdy nejezte u televize (platí pro celou rodinu).
9. Každý den se s dítětem hýbejte (či dohlédněte na to, aby mělo pohyb – takový, který jej bude bavit a naplňovat).
10. Trpí-li vaše dítě nadváhou, poraďte se s dětským lékařem o dalším postupu. Léčba obezity je náročná, jednodušší je prevence.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.