Prokázáno: Cvičení v zimě posiluje imunitu

Prokázáno: Cvičení v zimě posiluje imunitu

Pravidelným sportováním v zimě je možné značně posílit imunitu organizmu a dokonce bojovat proti zánětům. Vyznavači soustavného cvičení jsou navíc odměněni lehčím průběhem případného onemocnění, vyplývá to z aktuálního průzkumu odborníků z Orthopaedics&SportsMedicine v New Yorku. Zkuste se místo chemií syntetickou, chránit tou vlastní, přirozenou.

Není žádným tajemstvím, že fyzicky zdatný organizmus podstatně lépe odolává virům a infekcím, které jsou pro zimní období tolik typické. „Jakmile ale lidé sesportovními aktivitami ustanou, jejich zdravotní stav se zhorší – klíčem je proto pravidelné cvičení,“ říká doktor Kevin Plancher z Orthopaedics&SportsMedicine v New Yorku, jehož tým provedl průzkum na dvou stovkách lidí, z nichž se polovina věnovala v zimě nějakému sportu a druhá ne.Ze studie dále vyplynulo, že pokud už vyznavači soustavného cvičení onemocní, jsou zpravidla odměněni lehčím průběhem a kratší dobou nemoci.

Sázkou na jistotu je podle vědců jóga

Jaký druh cvičení zvolíme, je na každém z nás – každému vyhovuje něco jiného a má jiné fyzické možnosti. „Důležitá je ale rozhodně pravidelnost pohybu, která by měla být úměrná ostatním denním aktivitám. Komu nevyhovujíčistě aerobní druhy cvičení, může zkusit například jógu. Její prospěšnost v současné době prokazuje spousta zajímavých experimentů,“ podotýká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který svým projektem Česko se hýbe, bojuje proti pasivnímu životnímu stylu.

Cvičení jógy má podle vědců z univerzity v norském Oslu takřka okamžitý pozitivní vliv na genovou expresi imunitních buněk, což v laickém překladu znamená, že posiluje obranyschopnost a celkově tedy kondici i zdravotní stav.

Odborníci z amerického Ohiase pro změnu zaměřili na ženy zabývající se jógou a ve své studii prokázali, že ty, které se jí věnují pravidelně, mají mnohem nižší hladinu látky, spoluzodpovědné za vznik zánětů v těle.

Obezita hrozí každému druhému Čechovi, co s tím?

„Chápu, že je snazší koupit si nízkotučný jogurt, než si jít zacvičit. Není alenutné týrat své tělo ve fitku denně. Každoročně proto otevíráme na několik dnů zdarma dveře ve stovkách sportovišť po celé České republice, aby si lidé vyzkoušeli, co je bude bavit a kde se budou cítit nejlépe,“ poukazuje Jana Havrdová na každoroční úspěšný projekt Dny fitness s Česko se hýbe, jímž chtějí odborníci lidem pomoci začlenit zdravý životní styl a hlavně pohyb do jejich každodenního života.

web foto Jana Havrdova„Naším cílem je v lidech zakořenit myšlenku pravidelné přiměřené fyzické aktivity a nastartovat tak proces ozdravení tloustnoucí české populace, která v nedávném celosvětovém průzkumu obezity skončila na alarmujícím devátém místě.Rádi bychom proto do fitness center a sportovních areálů přitáhli celé rodiny. Vždyť fitness není jen o posilování nebo aerobiku. Řada center nabízí širokou škálu pohybových aktivit pro všechny generace, od dvouletých dětí až po seniory. V ideálním případě pak v jednom sále cvičí děti zumbu, ve vedlejším maminka jógu a tatínek si dává do těla v posilovně. Nemusí tak řešit hlídání nebo složité vyzvedávání z družiny a společný koníček, tedy sport, je může hezky stmelit,“ uzavírá Jana Havrdová.

Nebojte se začít…

  • Nestyďte se – Ať už jdete cvičit kamkoli, mějte vztyčenou hlavu. Jste tam kvůli sobě, ne kvůli ostatním.
  • Zkoušejte– Může vám chvíli trvat, než najdete to pravé. Projděte si více zařízení. Zkušební lekce bývá zpravidla zdarma.
  • Informujte se – Nejlepším doporučením jsou vždy zkušenosti jiných. Zeptejte se přátel a známých, kde se cítí dobře a co jim pomáhá.

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.