Aktivita a menstruace: Jde to dohromady?

Aktivita a menstruace: Jde to dohromady?

Pro spoustu žen je i dnes, v 21. století, jejich intimní zdraví v určitém směru tabu. Přesto všechny máme v hlavě otázky a patří sem i dotaz: „Cvičit nebo necvičit? Je to zdravé, nemůžu si nějak uškodit?“ V našem článku najdete odpověď.

Mladé dívky vs. velké výkony

Zapátráte-li, dostane se vám většinou odpovědi z oblasti, jak profesionálně vykonávaný sport ovlivňuje ženskou periodu a jak naopak ženská perioda může ovlivnit výkon samotné sportovkyně. Tato informace je důležitá jen pro malinkatou hrstku z nás. Pokud ale řešíte periodu a sportovní nasazení u mladých dívek ještě ve vývoji, je to pro vás, jako maminku, informace zcela zásadní. U chlapců a dívek je v tomto ohledu velký rozdíl – klukům se naopak doporučuje doslova „prosportovat“ celé mládí, aby si pojistili svou plodnost. Ne tak dívky, rozhodnou-li se radikálně hubnout či extrémně sportovat, hrozí snížení hladiny estrogenu, dočasná ztráta menstruace a následný vliv nedostatku estrogenu na vstřebávání vápníku a na vývoj/množství kostní hmoty. Je proto opravdu nutné, abyste svou sportující dceru doslova nutila k jídlu. Varovným signálem by pro vás měla být třeba i 2 – 3 měsíce trvající slabá menstruace. Všechny dospívající dívky potřebují udržovat rovnováhu v oblasti cvičení, tělesné hmotnosti, příjmu vápníku, příjmu vitaminu D a hladiny ženského hormonu estrogenu.

480114311Jen tak si zasportovat

Pokud jde o cvičení žen dospělých – takové to „jednou, dvakrát v týdnu“, pak pohyb s mírou obvykle pomáhá zmírnit mnoho nepříjemných menstruačních příznaků. Samozřejmě můžete ležet na gauči s ohřevnou lahví, ale 30 minut aerobiku vám pomůže zmírnit křeče, nadýmání, změny nálad i další příznaky související s menstruací a PMS. Fyzická aktivita také podporuje krevní oběh, což může pomoci zlepšit migrénu spojenou u některých žen s periodou. Navíc se během sportu vytvářejí hormony štěstí, které vám v tom ne příliš příjemném období prostě zlepší náladu.

Jaký sport zvolit?

Jóga zaměřená na dýchání a relaxační techniky jednoznačně pomáhá zmírnit stres, podporuje krevní oběh, zvyšuje množství kyslíku v krvi a zklidňuje nervový systém. Cviky zaměřené na bříško pak mohou zklidnit „rozpumpované“ děložní svalstvo – vyzkoušejte třeba kobru, kočku nebo psa, anebo se během PMS inspirujte naším videem jógy.

Posilování všeobecně pomáhá svalstvu, aby ulevilo kostem od zátěže, a zrychluje metabolismus. Během periody zvolte menší závaží a méně opakování, zapojte všechny svalové skupiny, a jakmile začnete být unavené, dělejte přestávky nebo přestaňte úplně.

V případě jiných sportů naslouchejte svému tělu, jestliže vás cvičení zmáhá, zůstaňte doma a odpočívejte. Pokud to totiž se cvičením přeženete, může se vaše menstruace znepravidelnit, vynechávají vám cykly a příznaky PMS, jako únava, bolest svalů či nespavost, bývají naopak mnohem horší. Pokud vám menstruace z důvodu přílišné fyzické zátěže začne vynechávat, určitě navštivte svého gynekologa.

Intimní hygiena

Argital_gel_pro_intimni_hygienu_s_niaouliBěhem cvičení se nejen stimuluje krevní oběh, ale může dojít i k dočasnému zvýšenému toku menstruační krve. Většinou se také zpotíme, dochází ke tření a odírání intimních partií a obvykle se v oněch místech i mnohem rychleji množí bakterie. Určitě doporučujeme používat při mytí nějaký speciální přípravek pro intimní zóny, například přírodní intimní gel od italského Argitalu je v tomto nepřekonatelný a zajišťuje příjemné osvěžení.

gift_daily500x500-228x228Preferujete-li pro své pohodlí během menstruace tampony, vyzkoušejte organické značky Organyc nebo Masmi, díky kterým nenasajete do svého těla žádnou škodlivou chemii. Kombinovat je můžete s intimkami GIFT Pads, které obsahují přírodní výtažek z máty a mentolu, chrání i velmi citlivou pokožku před podrážděním a zabraňují množení bakterií, díky své prodyšnosti.

Pokud naopak preferujete vložky i ve chvílích, kdy aktivně sportujete, vyzkoušejte denní vložky GIFT Pads, které pojmou až 80ml tekutiny a jsou extrémně prodyšné – jsou tudíž vhodné pro větší fyzickou zátěž.

Kondice.cz

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.