Od prvních kilometrů k běžecké vášni

Od prvních kilometrů k běžecké vášni

O prázdninách jste se úspěšně rozběhala a zapřísáhla jste se, že v běhání budete pokračovat stejně poctivě a s vášní i na podzim. Dny se zkracují, váš diář se zaplňuje pracovními povinnostmi a s každým týdnem ubývá nejen sluníčka, ale i vašich naběhaných kilometrů. Trenérka z kurzu “Jdu běhat“ měla pravdu, k vášni a radosti z běhání se zkrátka musíte proběhat. Přečtěte si, jak na to!

Hurá, máme pětku!

Po deseti letních týdnech se můžu pochlubit úspěšně absolvovaným kurzem “Nauč se uběhnout 5 km”. Ano, zvládla jsem to s grácií a bez přestávky. A ano, jsem na sebe patřičně hrdá, i když pro zkušené běžce by byl můj pětikilometrový cíl spíše lehkou rozcvičkou (neboli závěrečným “výklusem”, jak se tomu říkávalo v kurzu). Závěrečný trénink byl plný adrenalinu – počáteční stres (Co když to neuběhnu? Co když budu moc pomalá a ztratím se? Co když…?), následné adrenalinové kličkování úzkými pražskými uličkami, občasné pózování zvědavým turistům a na závěr zběsilý závod na poslední desítky metrů. Prostě zážitek! Všechny jsme si zasloužily kulatou čokoládovou medaili a já dokonce vyhrála i symbolické tkaničky za vzornou docházku.

Získala jsem hmatatelný důkaz, že díky kurzu jsem byla opravdu motivovaná a odhodlaná dosáhnout svého cíle. Doběhla jsem do cílové rovinky, smlsla sladkou medaili (zcela bez výčitek!) a vítězné tkaničky pověsila doma na hřebík. Doslova a do písmene. Jak se tedy rozběhnout k dalšímu cíli a proběhat se k běžecké vášni?

Posouvejte hranice

Pamatujete si na ten pocit, když jste se učila jezdit na kole? Zpočátku vás zezadu nenápadně přidržovali rodiče a šlo to tak lehko! A najednou, když jste se ohlédla a zjistila, že jdete úplně sama a bez pomoci, jako byste to všechno v momentě zapomněla. S mým běháním to bylo po skončení kurzu nějak podobně. Naštěstí zde ale platí stejné pravidlo jako při jízdě na kole, když se to jednou naučíte, pak v rozhodující chvíli zkrátka budete vědět, co dělat. A čím více budete trénovat, tím méně vám bude běhání připadat otravné či únavné. Začnete si ho užívat a těšit se na každý další trénink, který vás dobije novou energií.

Se skončením kurzu se z mého trénování bohužel vytratila nejenom vášeň, ale i železná pravidelnost, a já pořád odkládala zahájení nového. Taky se pořád odměňujete “zaslouženým odpočinkem”? Zkuste se odměnit dobrým pocitem z odvedené práce a jděte běhat jen tak pro radost. Sama se sebou a sama pro sebe. Užívat si vylepšenou kondičku, posouvat své hranice, objevovat své možnosti a bavit se jejich zdokonalováním. Běh se vám zkrátka musí dostat pod kůži a k tomu vás nedonutí nikdo jiný, než vaše vlastní vůle.

Mám pro vás malý tip na překonání těžkých začátků: objevte kouzlo běhání na pásu. Ne, pás neběhá za vás, ale budete překvapená, jak je to snadné. Nemusíte se dívat, kam šlápnete, můžete si libovolně nastavit rychlost či cílovou vzdálenost (minimálně 5,5 km, vždyť 5 km už přece zvládnete levou zadní) či spálené kalorie (včerejší boloňské špagety + dnešní Starbucks = asi tak milion?). Moje první mise: uběhnout celý jeden díl Sexu ve městě. Mise splněna. A víte, kolik trvá jeden díl? Přibližně 6,3 kilometrů. Hurá podruhé!

Nepodceňujte kvalitu

Když si stejně jako já kladete cíle dle epizod oblíbeného seriálu, úplně zapomenete na čas, uběhnuté kilometry či kalorie. Otázkou je, do jaké míry se těmito kvantitativními ukazovateli vůbec musíte zabývat.Máme se radovat z uběhnutých kilometrů, nebo být více pyšná na čas či frekvenci našich tréninků? Je potřeba se zaměřit spíše na rychlost, nebo na spálené kalorie?

Pravdou je, milé dámy, že žádná univerzální odpověď neexistuje. Všechno závisí od vašich možností a osobních cílů. Neumíte-li si poradit sama, vyberte si z nabídky kurzů Jdu běhat, které jsou sestaveny přesně na míru dle požadovaného výsledku (tímto bych chtěla apelovat na organizátory, aby zvážili vytvoření kurzu s názvem „Zbav se celulitidy jednou provždy“, tam by byl určitě nátřesk!)

I když jste teď možná tak rozběhnutá a motivovaná do sportu, že si troufáte nejenom porazit celulitidu, ale i získat skvělou kondičku a málembyste uběhli i půlmaraton, raději zpomalte.

V začátcích je potřeba osvojit si správnou běžeckou techniku pod dohledem zkušeného trenéra, a teprve pak se nechat pohltit běžeckou vášní. A buďte připravená, že to bude běh na dlouhou trať. Uberte ve svých ambicích a zaměřte se raději na zlepšení výkonu na kratších vzdálenostech, které už hravě zvládáte.Trpělivě procvičujte správné dýchání, najděte si své oblíbené zahřívací a protahovací cviky a začněte pomaličku zrychlovat.

Když běháte pravidelně, přidat musíte nejen na kvalitě běhu, ale i vybavení. Abyste se cítila příjemně, měla byste investovat do nákupu kvalitního a moderního sportovního vybavení, jinak se jen těžko proběháte k vyššímu sebevědomí. Dejte si záležet na výběru běžeckých bot, kvalitní sportovní podprsenky a odolné bundičky, která vás ochrání před nástrahami vrtkavého podzimního počasí. A hlavně si stanovte nový cíl. Třeba vás inspiruje ten můj: pokořit další běžecký kurz, tentokrát pod heslem “Vypiluj si pětku”. V nových teniskách a s novou motivací, ale pořád se stejným přesvědčením, že díky běhání v kurzu bude můj zážitek z běhu ještě o něco intenzivnější, můj výkon ještě o špetku kvalitnější a můj zadeček zase o něco pevnější. Tak co říkáte, uvidíme se tam?

Klára Cookie

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.