Jdu běhat! Nebo dnes ne…?

Jdu běhat! Nebo dnes ne…?

Že je běhání v kurzu, to asi žádné z nás neuniklo. Nejen proto, že teplé počasí láká ven na vzduch a úspornější oblečky provokují k hubnutí do plavek, ale také proto, že dnes běhá každý. Povídá se, že je to sport nenáročný na čas, peníze či fyzickou zdatnost. Když se ale chcete do běhu zakousnout opravdu poctivě, sami si neporadíte.

Vyzout podpatky, obout si staré polorozpadlé tenisky, natáhnout tepláky a jdu běhat! Nenechte se zmást, není to tak snadné. Už po prvních nádeších vás začne píchat v boku a máte doběháno. Nemluvě o tom, že k dalšímu běhaní se budete muset nutit s myšlenkou „vždyť stejně nic neuběhnu“. Žádný učený z nebe nespadl, a tak jsem se rozhodla vsadit na sílu profesionálního trenérského dohledu a motivovaného ženského kolektivu, a vyzkoušela jsem pro vás běžecké kurzy Jdu běhat. A že jsem pokaždé opravdu šla, a poctivě!

Běhání v kurzu je opravdu v kurzu

Kurzy běhání se s příchodem slunečného počasí vyrojily jako houby po dešti a těší se velké oblibě. Jdu běhat je portál pro běžce-neběžce, kteří jsou odhodlání zapracovat na svém běžeckém cíli, ať už je jakýkoli. Naučit se uběhnout vybranou vzdálenost, zlepšit svůj výkon co do rychlosti či využití dechu, nebo si jenom osvojit návyk pravidelně si zaběhat, a to bez výmluv. Zejména k poslednímu cíli vám placený kurz Jdu běhat pomůže zcela určitě. Ve srovnání s permanentkou do fitka vám pořád zbude i na něco hezkého do šatníku, ale pocit povinné účasti se tím nepochybně znásobí. Pokud se vám nechce utrácet za nejlevnější sport na světě vůbec žádné peníze, existuje i spousta kurzů zdarma. Nicméně nečekejte, že je někdo organizuje úplně nezištně, připravte se na dávku komerčního sdělení a nenápadné podsouvání značek sportovního oblečení či vybavení.

Jak začít?

Dorazíte na hodinu, nazujete sportovní tenisky, vypijete povinnou skleničku ovocné šťávy pro dodání cukru a padnete do toho, ani nevíte jak. Po absolvování již šesté z deseti lekcí mohu soudit (a to mimo jiné i podle ubývajícího počtu účastnic), že začít s během je lehčí, než vydržet až do konce.

První hodina, přesněji řečeno 80 minut tréninku, bylo hodně motivačních a všechny jsme se utvrdily v obavě, že každá z nás má nejen jinou kondici, ale také jiné představy o tréninku a zcela odlišnou motivaci pro absolvováni kurzu („Dobrý den, jmenuji se Klára a přihlásila jsem se proto, že se potřebuji přinutit odcházet z práce dřív a dělat taky něco pro sebe. Jo, a ještě chci zhubnout… jako každá ženská.“).

Když nám na začátku kurzu nastínili jeho průběh a cíle pro jednotlivé hodiny, smály jsme se a souhlasně jsme vraštily čela, že to prostě nedáme. Ale po každém tréninku se nestačíme divit a obdivně si tleskáme, kolik kilometrů se nám podařilo uběhnout. Podle naší trenérky Lenky je důležité hlavně vydržet. Překonat nevůli a dorazit na trénink třeba i v dešti nebo v parném horku, nenechat se odradit, když se najednou pokrok po pár lekcích zpomalí, a hlavně trénovat i doma podle plánu, který jsme všechny dostaly. Trénink pod dohledem jednou týdně je sice skvělý základ, ale rozhodně nestačí.

Je lepší běhat sama, s kámoškou, nebo v kurzu?

Žádná univerzální pravidla zde neexistují, důležité je najít to, co vyhovuje vám, a hlavně běhat. Na běhání je krásné právě to, že si ho můžete přizpůsobit na míru tempo, intenzitu tréninku, jeho délku či cílovou vzdálenost, a také jeho očekávaný výsledek, k jehož dosažení vám kurz Jdu běhat skvěle dopomůže.

Nejenže si osvojíte různé běžecké techniky, naučíte se i správně našlapovat, běhat do kopce (!), pracovat s dechem, rozcvičit se a na konci tréninku se pěkně protáhnout. Spolehněte se, že když si půjdete zaběhat sama, nikdy si nedáte do těla tak, jako na společném tréninku. Nemluvě o tom, že když si vyberete kurz na Kampě jako já, budete se muset ladně proplétat mezi turisty a výletníky, a to vás přinutí doběhnout ještě o kus dál a ještě malinko rychleji, než jste možná plánovala.

A sama si vyberete, chcete-li běžet sama, nebo se připojíte ke „spolužačce“ se stejným tempem a poběžíte vedle sebe beze slov. Vsaďte se, že s kámoškou byste měla nutkání lapat po dechu a zdrbnout kolegyně z práce.

Výmluvy? Dneska ne!

Pro úplné nováčky je začátek tréninku hodně motivační. Pokud vaše tělo není zvyklé na pohyb tohoto druhu, rychle si jej zamiluje a vy uvidíte pokroky z lekce na lekci. Každým týdnem se vám bude běžet lépe a vydržíte více, jenom to nesmíte vzdát. Trenérka Lenka nás varuje, že pátý tréning, tedy polovina našeho desetitýdenního kurzu, bývá kritický a mnoho kurzistů odradí, protože se pokrok zpomalí a nastupuje chvilková stagnace. Stačí jenom vydržet a mít reálná očekávání, nikdo se přes noc nestal maratoncem. Výmluvy na ni ale neplatí, a tak ještě trénink pro jistotu zakončujeme desetiminutovým posilovacím cvičením na břicho a padáme únavou.

Nečekejte, že běhání jednou týdně vám po absolvování desetitýdenního kurzu přinese postavičku snů, ale může vám ukázat směr a nastartovat tělo i mysl na tu správnou cestu k cíli. Já dneska rozhodně Jdu běhat! Zkuste říct NE výmluvám a pojďte do toho také.

Blogerka Klára

Kondice

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.