Zázrak jménem chia

Zázrak jménem chia

Už jste měli to štěstí a seznámili se s chia semínky? Pokud ano, tak vám gratulujeme, pokud ne, přečtěte si následující řádky, třeba vás inspirují ke koupi svého prvního pytlíku tohoto zázraku.

Chia semínka jsou drobná semínka šalvěje hispánské (salvia hispanica). Původně pocházejí z Latinské a Střední Ameriky, kde rostou už více než 4000 let. Šalvěj hispánská je náročná na podmínky a proto ji nelze pěstovat všude. V minulosti patřila dokonce k hlavním potravinám bájných Aztéků. Tito obyvatelé Ameriky vynikali výbornou fyzickou kondicí a zdravím. Na tom se podstatným způsobem podílela právě semínka chia a jejich výživová hodnota. Lidé tehdy neměli jednoduchý život a semínka jim pomáhala překonat drsné podmínky. Aztékové jich měli vždy zásobu u sebe, byl to pro ně snadný zdroj energie.

Co chia umí

Semínka chia jsou odborníky považována za jednu ze superpotravin.

Mají ohromné hydrofilní vlastnosti. Dokážou navázat tolik vody, že zvětší svůj objem až 12x. Díky nim je tělo zevnitř skvěle hydratováno, což má příznivý vliv na jakoukoliv fyzickou zátěž. Tělo dokáže více absorbovat sacharidy (hlavní dodavatel energie pro lidské tělo) a pomalu je uvolňovat do krve. To znamená více konstantní hladina cukru v krvi po dlouhou dobu!

Chia jsou výborným zdrojem omega 3 esenciálních mastných kyselin a mají ideální poměr omega 6 a omega 3 esenciálních mastných kyselin. Omega 3 a 6 mastné kyseliny hrají významnou roli v péči o naše buňky, kůži a orgány. Zajišťují vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích jako D, E a K, zlepšují schopnost koncentrace a nálady.

Semínka obsahují asi 42% vlákniny – 5% rozpustné vlákniny a 36% nerozpustné vlákniny. Vláknina je zásadní pro zdravý trávicí systém a brání zácpě.

Olejové kyseliny semen chia obsahují řadu antioxidačních látek, které pomáhají vázat volné radikály v těle. Volné radikály ničí buňky těla a jsou jedním z důvodů rychlého stárnutí.

Nesporné je též množství vitamínů, které obsahují a to hlavně skupiny B a E, dále pak minerálních látek jako vápník, hořčík, železo, selen. Obsah vápníku je dokonce pětkrát vyšší než u mléka.

Chia mají protirakovinné vlastnosti.

Slouží také jako prevence před kardiovaskulárními poruchami a snižují krevní tlak.

Semínka neobsahují lepek.

Využití v kuchyni

Semínka jsou chuťově nevýrazná, po nasáknutí tekutinou nejsou v potravě rozpoznatelná, jejich konzumaci tedy nestojí nic v cestě. Lze je přidávat do jogurtů, tvarohů, kaší všech možných druhů, do koláčů, buchet, sušenek, ale také do nápojů, zmrzlin, salátů atd. Doporučované množství je asi lžíce až dvě denně.

Lucie Fumfálková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.