Prázdniny: První dny volna jste nejkřehčí

Bude to znít paradoxně, ale pokud jste v běžném pracovním provozu zvyklí na stres a každodenní zápřah, první týden volna si naplánujte co nejvíce aktivit. Jinak hrozí, že onemocníte nebo se minimálně budete cítit jako na trní. To platí hlavně pro ženy.

Podle studií francouzských chronopsychologů naše tělo neřídí jen čtyřiadvacetihodinové rytmy  a střídání   světla a  tmy.  Jsme  také  pod  vlivem devadesátiminutových  cyklů,   které se  odráží  v aktivitě  našeho  mozku. A pak jsou tu další, které  mají na práci týdenní obnovu některých buněk. Při delší pauze, kdy mozek a tělo zaměstnáváme méně, tělo zmateme. To pak odpoví oslabením imunitního systému. Mnohdy se proto stává, že lidé zvyklí pracovat naplno,  první dny dovolené  odma- rodí.  Dá se  to  také  vysvětlit  tím, že  hladina  adrenalinu,   kterým  se při trvalé zátěži nabíjeli a udržova- li imunitní  systém  na maximu,  při odpočinku  náhle opadne a dotyčný se cítí vyždímaný, v horším případě chytí všechno,  co kolem lítá. A nejen to. Finští vědci nedávno  zkoumali, kdy u žen nejčastěji udeří mozková mrtvice, a přišli na to, že je to právě o víkendech  a prázdninách.

Plán na první dny

Rytmus je proto dobré měnit pomalu. Vzít si poslední dva dny v práci půlden dovolené a zkusit vyřizovat už jen minimum záležitostí. Také jezte  větší množství  vitaminů,  případně  probiotika. Do prázdnin byste zkrátka neměli spadnout najednou. Kromě imunity to není dobré   ani  pro  psychiku.   Zvláště ženy si prázdniny  neumějí  takzvaně užít, protože jim najednou chybí řád. Prázdninové  dny jim připadají opravdu prázdné a nakonec mohou skončit  u pracovního  mailu, protože trudnomyslnost neumějí zahnat jinak.  Pro  psychickou   pohodu  se proto  doporučuje přesně  si naplánovat prázdninový harmonogram, klidně hodinu  po hodině,  a pak si odškrtávat  splněné.    Po  prvních pár  dnech  by mělo  nutkání  ‚něco pořádného dělat‘ pomalu  vymizet, tedy alespoň jeho nepříjemná část.

Pravidlo 48 hodin

Nebezpečný je ale samozřejmě také konec dovolené. Nejhorší, co můžete udělat, je vrátit se po dlouhé dovolené hned do práce. Tělo se dokáže adaptovat až za 48 hodin, takže pokud to bude možné, vraťte se z dovolené alespoň o den dřív a snažte se mimo jiné přiblížit dobu spánku svému pracovnímu režimu.

Lucie Frydecká

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.