Snění II: Jak si sny pamatovat a jak jim porozumět?

Kdo spí jen čtyři hodiny, prosní sotva šedesát minut. A to je zoufale málo. Snít musíme kvůli svému zdraví minimálně tři hodiny každou noc, takže bychom měli jít spát v deset a budit se nejdřív na šestou.

První díl našeho článku o snění najdete ZDE. Zeptali jsme se psychoterapeutky a rodinné poradkyně Ludmily Haňkové (www.psychologporadce.cz), jak se ve svých snech vyznat?

Co byste mi doporučila jako první? Přečíst si pár knih?

Snová symbolika je velmi rozsáhlá. Naprostý laik potřebuje chvíli trénovat, než jí začne sám rozumět. Nejlepší cestou pro začátečníka je konzultace s psychologem nebo psychoterapeutem, který vám pomůže snům porozumět a také vás naučí své sny vykládat.

Které sny jsou podle vásnejdůležitější?

Ty zlé. Varují nás, že se v našem psychickém nebo fyzickém životě děje něco nedobrého a máme si dát na sebe pozor. Ve snech také můžeme prožívat něco, co si hodně přejeme, ale nemůžeme to mít. Sen může být i ventilem našich agresivních pocitů vůči někomu v případě, že svou agresi nesmíme nebo nemůžeme projevit. To je pak tzv. kompenzační funkce snů.

Vy se svých klientů na sny ptáte často?

Často, protože sny mohou pomoci jak při analýze a diagnostice klientových potíží, tak i při kontrole a hodnocení psychoterapeutického procesu uzdravení. Během psychoterapie se obsah a množství snů často mění a pro terapeuta i klienta je to opravdu velmi důležité vodítko.

Jak si zapamatovat sen

  • Na nočním stolku mějte tužku a papír nebo diktafon, abyste si sen mohli zaznamenat. Pokud jste se vzbudili a víte, co se vám zdálo, nehýbejte se, aby vám sen neutekl.
  • Zkuste zůstat mezi spánkem a probuzením trochu déle. Pokud jste se pohnuli, vraťte se do pozice, ve které jste sen měli.
  • Obzvlášť důležité je vzpomenout si ihned po probuzení na všechny emoce, které jste ve snu pociťovali. Na základě emocí se sen vybavuje snadněji. Cokoliv si pamatujete, zapište si to. Čím více poznámek a detailů, tím lépe.
  • Jestliže se se svým snem probudíte do noci a nemůžete si jej zapsat, zkuste si jej několikrát do detailu v mysli přehrát. Ráno bude snazší si na něj vzpomenout.
  • My v redakci vyzkoušeli radu, abychom si před spaním několikrát nařídili, že si svůj sen chceme zapamatovat. Kupodivu to zafungovalo na všechny.

Lucie Protivanská

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.