Nechte ženy spát

Americká studie přišla se zjištěním, že ženy trpí více nedostatkem spánku než muži. Chybějící odpočinek se viditelněji projeví na jejich náladě i tělesné kondici.

Vědci z Duke University v Severní Karolíně si vzali pod lupu zvyklosti spánku dvou tisíců mužů a žen. Porovnávali pak jejich mentální i tělesné rozpoložení po několika variantách délky nočního spánku. Krátká noc se dle výsledků značně podepisuje zejména na ženách. Ty mívají častěji špatnou náladu, sklony k depresi a jsou vlivem nedostatku spánku více vystaveny riziku srdečního infarktu. Stav zdraví mužů je oproti tomu méně závislý na míře spánku. Příčinou je rozdílná hladina hormonů. Ženy potřebují více času pro jejich regulaci a navození hormonální rovnováhy.

Hlídejte si svůj noční hormon

Jedním z faktorů špatného usínání i spánku je samozřejmě stres. Pokud vás opravdu tíží starosti, které vám nedají spát, je lepší se poradit s odborníkem než do sebe nekontrolovatelně hrnout tabletky na spaní.

Někdy však stačí pro spánek nastavit optimální podmínky. Tvorba některých hormonů, které si naše tělo samo vytváří, je spojena s určitou denní nebo noční dobou. Hormonem, jehož produkce je významně posílena právě za tmy, je melatonin. Tento hormon se pozitivně podílí na našem spánku. Nesprávné načasování jeho vyplavení může způsobit předčasnou ospalost přes den, nebo naopak problémy s usínáním večer. Někteří vědci se dnes zabývají otázkou, zda by více tmy nebylo pro náš organismus v tomto směru prospěšné. Zvažte tedy, zda by nebylo užitečné pořídit tmavší závěsy, žaluzie nebo pootočit postelí tak, aby vám nešlo pouliční světlo přímo do postele.

Podceňována bývá často také teplota v místnosti, vyvětrání pokoje 10 minut před ulehnutím dokáže divy. Sportovat dvě hodiny před spaním se již zpravidla nedoporučuje, krátká procházka na čerstvém vzduchu naopak může prospět.

Spánek se zkracuje, nemocí přibývá

Kromě podrážděnosti, zhoršení stavu pleti a ochabnutí tělesné kondice může mít nedostatek spánku rovněž vliv na intenzitu a průběh alergií. To se projevuje nejčastěji svěděním kůže při ekzému, chronickou rýmou, pálením v očích, kašlem a dušením při astmatu. U dětí jsou poruchy spánku spojovány s celou řadou onemocnění, především s různými poruchami růstu, chování a pozornosti. Nedostatek spánku je též spojován s rozvojem obezity v adolescenci.

K spánku pomůžou i vybrané potraviny

Pokud se bavíme o vhodných potravinách pro lepší spánek, je ve hře opět hormon melatonin a dále tryptophan. Oba navozují pocit únavy a najdeme je např. v třešních, mléce nebo ořeších. Kdo mléku v jakékoli úpravě neholduje, může sáhnout i po meduňkovém čaji.

Najděte si správnou polohu

Vliv na vaše tělesné rozpoložení po ránu má i poloha, ve které spíte. Poloha na zádech je ideální pro lidi s bolestmi kloubů, neboť jsou odlehčeny hlava a ramena, které tak nevyvíjejí tlak na ostatní části těla. Naopak se nedoporučuje pro lidi potýkající se s chrápáním. Poloha na bocích je naopak pro chrápající vhodná. Namáhá však oblast šíje a trapézových svalů. Polohu na bocích by měli volit lidé s častými obtížemi trávení. Nevýhoda této polohy bude jistě zajímat ženy: třením o polštář je více namáhána pokožka. Volte tedy ideálně saténové povlečení.

Martina Plechatová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.