Stres: Naučte se dobře jíst

Stres: Naučte se dobře jíst

Stres stojí organismus spousty energie, minerálních látek i vitaminů. Vyčerpá se a unaví. Víme, čím ho znovu nastartovat. Nakupte ovoce, mořské řasy, med a bylinky.

„Ve stresu tělo spotřebovává hodně bílkovin a antioxidantů, hlavně vitaminy A, B, C a E, ale i betakaroten, selen nebo zinek. Když se stresujete delší dobu, snadno se stane, že jich má organismus nedostatek. Tělo je pak unavené, oslabené a navíc náchylné k nemocem,“ upozorňuje výživová poradkyně Ivana Jungová z pražského studia Yogata.

Zásoby ztracených antioxidantů spolehlivě doplní ovoce, které tělo navíc uvnitř prohřeje a zklidní. Nejlepší je čerstvé, můžete si ale klidně dát i poctivý domácí kompot. Skvělým životabudičem jsou také naředěné ovocné šťávy nebo voda ochucená kapkou grepu či citronu.

Lehce a zdravě

Novou porci energie tělu dodají i panenské oleje, obilné kaše s medem, ořechy nebo jídla z brambor. „Hodí se i polenta, rýže, jáhly nebo pšenice. Kam můžete, tam přidejte mořské řasy, které obsahují velké množství minerálních látek,“ radí Jungová. Do jídelníčku zařaďte kvalitní rostlinné i živočišné bílkoviny a hodně zeleniny, která je bohatá na vitaminy. Úplně tabu by měl být tvrdý alkohol. 
Jídlo musí být lehké, dobře stravitelné a pro tělo přirozené, jinak by ho ještě víc zatížilo. Vyhněte se proto jídlům s vysokým obsahem živočišných tuků, zprudka opékanému masu, uzeninám i všemu kořeněnému a smaženému a pamatujte, že čím kvalitnější a čerstvější potraviny budete jíst, tím víc prospěšných látek tělu dodáte. Jídlo je nejlepší dusit nebo připravovat v páře. Můžete ale klidně i péct nebo grilovat, jen je při tom třeba používat minimum tuku.

Ke stolu po třech hodinách

Jídlo v pravidelných intervalech tělu umožní lépe hospodařit s energií a zamezí návalům hladu, které ho samy o sobě stresují a vyčerpávají. „Nevynechávejte hlavní jídla ani svačiny. Pravidelný režim vás zbaví únavy a tím i části stresu,“ radí výživová poradkyně. Ideální rozestup mezi jídly jsou tři hodiny.

Důležitý je i pitný režim. Vodu, ovocné a zeleninové šťávy doplňte bylinkovými čaji. Nám se osvědčily ty zklidňující s obsahem levandule, kozlíku nebo meduňky, které pečují o unavenou nervovou soustavu. „Vyplatí se pít je jako čtrnáctidenní nebo měsíční ozdravnou kúru,“ doporučuje Jungová.

Užitečná dvojka

Hořčík posiluje nervový systém a chrání tělo před stresem a únavou. Ve vypjatých chvílích ale organismus spotřebovává až dvacetkrát víc hořčíku než obvykle. Proto je hořčík třeba ve stresu doplňovat. Najdete ho v banánech, mléčných výrobcích, rybách, ořeších, pohance nebo fících.

Ženšen organismu pomáhá znovu nabrat energii a zároveň zmírňuje stres, úzkost a napětí. Díky němu tělo dokáže přijmout víc kyslíku, lépe prokrvit orgány a dokonce i vyrobit víc energie. Východní medicína ho proto už tisíce let považuje za zdroj životní vitality a klidu. Tablety ženšenu seženete v lékárnách.

Lucie Frydecká

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.