Naučte se vnímat své tělo

Naučte se vnímat své tělo

Shrbeni u počítače, místo procházky auto, ploché nohy… Poznáváte se? Těžko pak vaše tělo funguje tak, jak má, když zapomínáte na úplné základy – například na správné držení těla. Změnu životního stylu nemusíte odstartovat rovnou dřinou v posilovně a běháním v parku. Organismus nastartujte pozvolna, příjemněji, třeba na lekcích nazvaných Vnímej své tělo.

Nikdy jste nesportovali, snažíte se dostat do formy po dlouhé době nebo vaše tělo nepracuje tak, jak má? Nejdřív ze všeho začněte vnímat sami sebe – jak stojíte, jak dýcháte. Opravit tyto základní věci je větší věda, než se zdá.

Střed těla a správný postoj

„Bez správného postoje a dýchání nemůže naše tělo fungovat. Důležité je aktivovat především hluboký stabilizační systém, tedy střed těla (anglicky core). Ženy by se měly soustředit také na pánevní dno,“ míní trenérka Zuzana Bičíková, která na základě svých zkušeností v oblasti sportu připravila lekce s názvem Vnímej své tělo.

Tříměsíční kurz čerpá např. z jógy, SM systému či Dornovy metody a několik lekcí jsem si vyzkoušela na vlastní kůži během víkendu Vnímej své tělo, vnímej sama sebe. „Dala jsem dohromady techniky, které působí blahodárně na tělo i psychiku,“ vysvětluje Zuzka.

Lekce sice není vedená v rychlém tempu, ale při strečinku a poctivém dýchání se příjemně zapotíte. Během lekce jsme posilovaly nejen s vlastní vahou těla, ale také jsme se protahovaly s jógovými pásky či s gumičkami SM systému.

Nejprve jsme se učily správný postoj tak, abychom zapojily všechny svaly v těle. Aktivovaly jsme také nožní klenbu, což je pro „plochonožce“ jako já vcelku obtížný úkol. „Chodidla postavte rovně, prsty zvedněte nahoru, roztáhněte a položte pak na zem jako vějířek. Tlačte do chodidel pod palcem, pod malíčkem a doprostřed paty,“ popisovala Zuzana. Zpevňovaly jsme postupně směrem nahoru. „Takzvané spirální svalové řetězce začínají na chodidlech a končí na temeni hlavy a kolem těla se obmotávají jako divoká růže,“ vysvětluje trenérka.

Dýchání místo posilovny?

Jednou ze základních technik kurzu Vnímej své tělo je také specifické dýchání. „Položte ruce na spodní žebra a nadýchněte se do nich tak, aby se roztáhla do stran. Při výdechu vzduch ze žeber vytlačte dolů. Pomozte si rukama a žebra stáhněte k sobě jako při stahování do korzetu. Zpevněte břišní svaly a vtáhněte spodní dno. Když takto dýcháte, nepotřebujete už žádné sedy-lehy.“ míní trenérka Zuzana.

Něco na tom bude – druhý den nejspíš ucítíte mezižeberní svaly, mě po cvičení bolely také šikmé břišní. Tento způsob dýchání může pomoct ženám po porodu s břišními rozestupy – viz článek „Po porodu do kondice: Důležité je pánevní dno a držení těla“.

Zuzana Bičíková vede program Vnímej své tělo prezenčně i dálkově v Praze, aktuální rozpis naleznete na www.vnimejsvetelo.cz

Monika Trojanová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.