5 rad od koučky, jak relaxovat

5 rad od koučky, jak relaxovat

Honí se vám v hlavě milión myšlenek najednou, a když už máte chvilku pro sebe, stejně nedokážete úplně vypnout? I umění relaxovat se dá naučit. Jak si najít čas na sebe, vám poradí Lenka Černá, konzultantka a koučka partnerských vztahů.

Po fyzické námaze psychický odpočinek, po duševní práci pohyb – stará, ale vcelku pravdivá poučka o odpočinku. Důležité je, aby se i relax nestal jen dalším zápisem v diáři, tedy něčím, co „musíme“. Ze dne na den se asi správně relaxovat naučit nelze, ale po 21 dnech by se vám to už podařit mělo. Tipy, jak načerpat z volných chvil co nejvíc energie, odhalí koučka Lenka Černá.

Zaměřeno na… MĚ

„Naučte se koncentrovat sama na sebe. Zpočátku to může být dokonce nepříjemné, ten čas ale obětujte. Vyhraďte si na sebe deset minut denně, kdy nebudete vůbec nic dělat. Sedněte si na balkón s šálkem čaje nebo se projděte po zahradě a jen si prostě přemýšlejte – například o tom, co se vám povedlo či co vás ten den čeká,“ radí Lenka Černá.

Pokud vám deset minut denně připadá jako nadbytečný luxus, odráží se v tom váš přístup k vám samotným. Važte si samy sebe a věnujte čas také sobě, nejen ostatním. Uklidnit mysl a soustředit se můžete třeba i při jídle. Proto nejezte u počítače ani před televizi (sama se to teprve učím, pozn. autorky) – viz článek „Jezte pomalu, budete žít déle“.

Dopřávejte si masáže

Do péče o tělo se rozhodně vyplatí investovat. Při masážích si odpočinete nejen mentálně, ale i fyzicky. Proto je do svého programu zařaďte a nechte se hýčkat. „Vynikající účinky mají hlavně lymfatické masáže (nikoliv lymfodrenáž), při nichž se zrychlí tok lymfy v těle a skvěle detoxikují organismus,“ doporučuje Lenka Černá. Takto blahodárně účinkuje také sauna.

TIP Lenky Černé: „Po manikúře či masáži se hned objednejte na příště. Jinak máme tendenci na sebe zapomínat a péči o své tělo odkládat.“

Vyrazte do přírody!

Využijte rovnováhy, která panuje v přírodě, a načerpejte z ní energii. Vydejte se na procházku, kdykoliv máte špatnou náladu, potřebujete mít chvilku pro sebe nebo si chcete utřídit myšlenky. Nemusíte se rovnou vláčet na túru, stačí dvacet minut denně. Z procházky si můžete udělat také pěkný rodinný či partnerský rituál.

„Mozku trvá 21 dní, než si na určitou aktivitu utvoří návyk. Opakujte proto činnost každý den a dvaadvacátý den se do ní automaticky pustíte sami,“ radí Lenka Černá. Pokud váháte, jestli si pořídit psa, směle do toho – výlety do přírody potěší kromě mazlíčka i vás.

Hip, hip, pohyb!

Nejste sportovní typ a pohyb vůbec nevyhledáváte? Pokud máte fyzicky náročnou práci, pak je v pořádku, že si chcete odpočinout třeba jen s knihou v ruce. Při sedavém zaměstnání si však bez pohybu zaděláváme minimálně na bolesti zad či hlavy. O správném držení těla a jeho správném fungování nemluvě.

„Psychika a pohyb spolu úzce souvisejí. Najděte si proto aktivity, která vás budou bavit, a denně si nějakou z nich dopřejte. Činnosti různě kombinujte – běžte na krátkou procházku, druhý den se protáhněte na lekci jógy, na další si naplánujte masáž, o víkendu vyrazte s přáteli jen tak pro zábavu na beach volejbal,“ vyjmenovává možnosti koučka Lenka.

Jaké druhy pohybu zavést do svého života, aby svědčily vašemu tělu i vaší duši, se dozvíte ve článku „Čtyři druhy pohybu pro spokojený život“.

Smějte se

A čemu? Jen tak! Najděte si aktivitu, která vám bude přinášet radost. Obklopte se dětmi, vyrazte na víkend se svou vtipnou kamarádkou nebo zkuste s rodinou trochu adrenalinu v lanovém centru. Pokud se příliš neusmíváte, ani když se cítíte dobře, zkuste třeba semináře jógy smíchu (ty se dokonce praktikují v některých firmách).

TIP Kondice:

Během dne skvěle poslouží některá videa z YouTube.com jako „smíchový doping“. Zkuste zadat například heslo „laughing“ nebo „funny cats and dogs“. Pokud jste ještě neviděli dítě, které se chichotá při trhání papíru, doporučujeme! Ještě nikdo se nevydržel nesmát…

Monika Trojanová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.