Chůze 4: Vyberte si vhodný terén

Chůze 4: Vyberte si vhodný terén

Až začněte brát chůzi vážně, měli byste popřemýšlet i nad volbou vhodného terénu. Pokud zatím chodíte deset minut denně po městském asfaltu a máte na to dobré boty, nevadí. Ale chůze po asfaltu každý týden mnoho hodin není dobrý nápad, za ten by vám vaše klouby opravdu nepoděkovaly.

Ideální je, když se vydáte do přírody, a to nejen kvůli lepšímu vzduchu. Velkým přínosem lesních pěšinek a lučních cest je totiž měkký terén, a pokud se navíc občas musíte vyhnout nějakému kořenu či drnu, tím lépe. Vhodným kompromisem může být městský park či lesopark, ale opět platí, že jen tehdy, pokud v něm nejsou všechny cesty vyasfaltované. Vyhýbat byste se měli i cyklostezkám – neustále kličkování mezi jezdci na kolech je stresující a navíc může brzdit vaše tempo.

O víkendu vyrazte na větší túru

Ideální je, když si k běžným všednodenním vycházkám na jeden víkendový den naplánujete větší výšlap třeba do kopců, ale v tom případě byste za sebou už měli mít nějaký trénink. Pozor také na stav vašich kolen: těm nedělají prudké sestupy dolů dobře, takže pokud s nimi máte nějaké zdravotní potíže, volte spíše mírnější stoupání a klesání. A bonus? Čím rozmanitějším terénem půjdete, tím více budete posilovat dolní končetiny a tvarovat svoje hýždě, které se díky chůzi už za pár týdnů viditelně zpevní.

Každý terén navíc vyžaduje jiný energetický výdej. Rozdíly v náročnosti chůze vzhledem k typu terénu mapuje následující přehled, který sestavili na Klinice tělovýchovného lékařství a kardiovaskulární rehabilitace Fakultní nemocnice Olomouc. Za vztažný bod přitom považujeme chůzi po trávě, na níž chodec vyvíjí nejmenší úsilí:

  • chůze po trávě je téměř bezodporová
  • chůze po zoraném poli je 1,5krát náročnější, podobně jako chůze po křivolakých lesních cestách plných kořenů
  • chůze po tvrdém sněhu je 1,6krát náročnější
  • chůze v písku je 1,8krát náročnější
  • chůze v hlubokém a měkkém sněhu je až 3krát náročnější
  • při normální chůzi z kopce se energetický výdej snižuje asi o 25 % oproti chůzi do kopce

 

Praktická rada na závěr:

Neláká vás představa chůze v uzavřené obuvi, zvláště ve vedrech? Chodit se dá i v sandálech k tomu určených. To ale můžeme doporučit jen lidem, kteří nemají problémy s kotníky. Podívejte se například po trekových sandálech značek Keen, Teva nebo Merrell. Boty těchto značek jsou vhodné na procházky ve vyšším tempu, slušně vypadají a v akci nebo ve výprodeji je navíc pořídíte od patnácti set korun výše (boty z aktuálních kolekcí většinou stojí od dvou tisíc korun výše).

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

  1. Jan Veselý | 04. 07. 2012 v 10:38

    Google mě sem zavedl, píšete o chůzi, ale o ní Vy nevíte zhola nic. osobně chodím po asfaltu každý týden mnoho hodin a nevšimnul jsem si, že by tím mé klouby nějak trpěly. Vy prodáváte boty ale stejně špatně jako radíte o chůzi. Je mi líto, promiňte, ale díky těmto nesmyslnným radám jsou lidé více a více nemocní. A že pozdravuji na Kliniku tělovýchovného lékařství v Olomouci, legrační názory na chůzi. S omluvou a uctivým pozdravem Jan Veselý, terapeut bolestí pohybového aparátu.