Nejíte červené maso? Hrozí vám deprese a úzkostné stavy

Nejíte červené maso? Hrozí vám deprese a úzkostné stavy

Červené maso, tedy třeba hovězí či vepřové, se pro mnoho lidí stalo například kvůli obsahu tuku synonymem nezdravého jídla, a proto se ho vzdali. Když maso, tak jedině drůbeží nebo rybí. Jenže nedávno přišli australští vědci se studií, podle níž nás může konzumace červeného masa ochránit před rizikem zrodu depresí a úzkostných stavů.

Tato studie totiž tvrdí, že ženy, které jedí menší než doporučené množství jehněčího a hovězího masa, mají dvojnásobně vyšší pravděpodobnost, že jim lékaři diagnostikují nějakou duševní poruchu. Studie provedená mezi více než tisícovkou žen ukázala, že snaha zajistit dostatek bílkovin pouze prostřednictvím rybího či kuřecího masa má i některé nečekané dopady na naše zdraví.

„Původně jsme si mysleli, že červené maso nemá na duševní zdraví vliv, a studie z jiných zemí navíc ukázaly, že jeho zvýšená spotřeba je spojena se zdravotními riziky. Jenže v současnosti se ukazuje, že pro nás je také dost důležité,“ řekla Felice Jacka z Deakin University ve státě Victoria.

Hovězí ano, vepřové ne

Podle Felica Jacka je ve studii australských vědců spojitost mezi množstvím červeného masa, které si ženy dopřály, a rozvojem duševních problémů patrná, i když jinak byly zkoumané ženy různého sociálně-ekonomického postavení a lišily se také věkem, váhou, vztahem k pohybu, tím, zda kouřily, či ne a podobně. Kladný vliv na organismus byl však prokázán jen u hovězího a jehněčího masa, u vepřového, jež se rovněž řadí k červenému masu, již nikoliv.

Ženy, u kterých vědci zjistili vyšší riziko rozvoje duševních chorob, nebyly vegetariánky − takových bylo mezi sledovanými subjekty pouze devatenáct a vědci je navíc z dalších analýz vyloučili, aby nedostali zkreslené výsledky.

Krmit trávou

Pozor, neznamená to, že se dá doporučit nezřízené přecpávání se červeným masem, protože tam už kladný vliv na duševní zdraví rovněž bere za své. „Je dobré jíst přiměřené množství, což znamená kousek masa odpovídající velikosti dlaně třikrát až čtyřikrát týdně,” doporučuje Felice Jacka. Rozhodně by ho nemělo být více než 70 gramů denně. Pokud to bude biomaso z kontrolovaných chovů dobytka, který byl krmen především trávou, tím lépe. Kvalitní červené maso má vysoký obsah živin včetně omega-3 mastných kyselin, jež jsou důležité pro duševní a tělesné zdraví.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

  1. věra | 01. 04. 2013 v 18:52

    Domnívám se, že je to tím, že toto maso obsahuje (mělo by) snadno vstřebatelnou aminokyselinu tryptofan, která je prekurzorem hormonu pohody-serotoninu. Záleží ale, čím je zvíře krmeno, kukuřice ho má málo, proto pokud se dává zvířeti hodně kukuřice, asi i ono ho bude mít málo. Dále ale záleží na tom, zda má člověk dost vitamínu B6, hořčíků a na celém koncertu dalším látek, jako je vitamín A atd…Kvalitní červené maso má prý omega-3 mastné kyseliny, ale opět záleží na tom, zda zvířet nebylo krmeno jadrnými krmivy-čím víc je jimi krmeno na úkor zelené pastvy, tím víc se ztráví konjugovaná kyselina linolová (proti rakovině) a narušuje rovnováha omega-3 a omega-6 mastných kyselin ve prospěch omega-6 mastných kyselin, které jsou zejména v tuku, který se má jíst spolu se svalovinou…..