Aby vám paměť sloužila! Známe 20 triků.

Aby vám paměť sloužila! Známe 20 triků.

Taky se vám to stává? Chodíte po pokoji a nevíte, pro co jste tam původně šli? Případně denně hledáte klíče od auta a navíc si občas nemůžete vzpomenout na nějaké to slovo? Bohužel, s postupem let se lidská paměť zhoršuje, ale pozor, tento proces je do velké míry zvratný! Jen je potřeba zapomenout na stereotypy a také si nesmíte myslet, že vaše paměť zůstane výborná sama od sebe.

Vězte totiž, že na rozdíl od dřívějších domněnek jsou dnes i vědci přesvědčení, že zánik mozkových buněk se dá zpomalit, ba dokonce lze budovat i nové spojení mezi nimi. Což v překladu znamená, že si svou paměť můžete zlepšovat, místo abyste jen pozorovali, jak slábne. Jedna americká studie tak například zjistila, že stačí deset hodinových sezení zaměřených na zlepšení paměti a u absolventů se výkonnost paměti či jejich reakční doba zlepšily na úroveň, jako by jim bylo o čtrnáct let méně.

Podle světově uznávaného experta na lidskou paměť Tony Buzana se totiž lidem paměť nezhoršuje ani tak proto, že stárnou, ale proto, že ji netrénují. A také proto, že nedbají o celkovou kondici nebo pestrou stravu, s níž výkonnost paměti souvisí rovněž.

Na podobný kurz však narazíte jen těžko, nicméně si ho pro sebe můžete uspořádat sami ve své vlastní režii. Jak na to? Dodržujte následujících dvacet rad a typů. Platí totiž okřídlené anglické „use it or lose it“ neboli česky, byť už ne tak úderně „používej to nebo o to přijdeš“.

1. Jezte zeleninu a luštěniny

Dieta, která prospěje vašemu srdci, svědčí i paměti. Zvyšte především příjem folátů, najdete je v listové zelenině a luštěninách a naopak uberte na mastnotě a průmyslově zpracovávaných potravinách.

2. Naolejujte se

Je nade vší pochybnost, že omega-3 mastné kyseliny, kterých je dost například v tučných mořských rybách, chrání mozkové buňky před poškozením. Kolik si jich dát? Ideálně tři porce týdně.

3. Hrajte si

Mozku svědčí hry, které stimulují jeho činnost, jako je zdánlivě nudný bridž nebo šachy, při kterých musíte myslet dopředu. Stejně fungují i obyčejné křížovky.

4. Přijďte tomu na kloub

A hrajte třeba sudoku. „Sudoku vyžaduje komplexní logické myšlení, takže při jeho vyplňování budete používat více než jednu část mozku. Díky tomu se buduje spojení mezi více jeho oblastmi,“ vysvětluje doktorka Celeste de Jager, neuropsycholožka, která se podílí na výzkumu stárnutí zaštítěném universitou v britském Oxfordu.

5. Přečtěte si o tom

Každodenní četba novin je skvělým duševním cvičením. Tedy pokud skutečně věnujete pozornost tomu, o čem čtete. Dělejte si proto v hlavě strukturu článku, opakujte si pro sebe jeho hlavní linii z paměti. A překontrolujte, zda jste se nemýlili.

6. Zkuste gingko

Gingko biloba (jinan dvojlaločný) mimo jiné ředí krev, a proto napomáhá lepšímu proudění kyslíku do mozku. I proto se například v Německu či Francii předepisuje lidem s demencí. Pokud ale užíváte nějaké léky, raději se o jeho nasazení – je volně prodejný – poraďte s lékařem.

7. Představte si to

Možná si vaše paměť dobře pamatuje obrazy, zatímco se jmény jste na štíru. V tom případě si zkuste ke každému jménu, které si chcete pamatovat, přiřadit nějaký obraz – pana Pekaře si vybavte při pečení chleba, zatímco paní Zámečníkovou s klíčem v ruce. Až je uvidíte, v mysli vám nejdříve naskočí příslušný výjev a posléze i jméno.

8. Meduňková pomoc

Už někdy v 16. století používali bylinkáři meduňku, pokud chtěli povzbudit paměť, a nyní jim dávají za pravdu i laboratorní testy provedené na Northumbria University. Podle nich i v sušené formě pomáhá lidem při učení, zpracovávání i vyhledávání informací. Ideální je, pokud vám roste pod okny a vy si z ní můžete vařit čaj dle libosti.

9. Nenoste nákupní seznam

Raději si všechno zapamatujte sami. Aby vám to šlo lépe, představte si věci ze seznamu na nějakém konkrétním místě při cestě do obchodu, například jablka na podlaze v předsíni, banány v květináči u vchodu a podobně. V obchodě si pak prostě vybavte svou cestu do něj.

10. Zmoudřete díky šalvěji

Dobrovolníci, kteří dostávali šalvěj v kapslích, si v testu paměti vedli lépe než ti, kteří užívali jen placebo. Tvrdí to alespoň výzkumníci z univerzity v britském Newcastle. A čerstvá šalvěj je v tomto případě vždycky lepší než sušená – používejte ji při vaření nebo si z ní dělejte čaj.

11. Ovoce a zeleninu pětkrát denně

Kdo chce chránit mozek před stárnutím, měl by jíst stravu bohatou na antioxidanty, kterých je hodně v ovoci, zelenině, ořeších a semenech. Nečekaně vydatným zdrojem je také třeba čerstvý tymián.

12. Žvýkejte

Britské psychologové zjistili, že lidé, kteří žvýkali během testů zaměřených jak na dlouhodobou tak krátkodobou paměť, předvedli mnohem lepší výkony než ti, kdo tuhle možnost neměli. Je to zřejmě tím, že při žvýkání se zvyšuje tepová frekvence a díky tomu se zvyšuje přísun kyslíku do mozku.

13. Vydejte se do kopců

Nejméně dvakrát týdně byste měli přimět své srdce, aby alespoň půl hodiny pumpovalo krev o hodně rychleji než obvykle. Ať už během cvičení nebo třeba při rychlé chůzi po lese. Takový pohyb totiž rovněž pomáhá vytvářet nová mozková spojení.

14. Učte se nazpaměť

Naučte se něco nazpaměť a pak si to připomeňte za několik sekund, pak za několik minut, posléze po hodinách a tak dále. Tímto způsobem si můžete do paměti dobře uložit třeba telefonní čísla.

15. Zajímejte se o novinky

Je jedno, zda půjdete do muzea nebo zda se zúčastníte jednání v práci, v němž se budou řešit věci, které se vás týkají, obojí vašemu mozku prospěje. Platí přitom, že paměti více svědčí provozování činností, které vás zajímají – nudná přednáška tedy dobrou službu neudělá.

16. Vrhněte se na cizí jazyk

Při studiu jazyků musí člověk zapojit čelní mozkové laloky, což mozek vždycky jakoby omladí, navíc je učení se jazykům komplexní činnost, která vyžaduje neustálé soustředění. Což je dobrý trénink sám o sobě.

17. Čaj o páté

Pojí se vám popíjení čaje spíše s lenošením? Chyba, protože pravidelné pití zeleného nebo černého čaje dokáže zpomalit zhoršování paměti související s věkem. Chemické látky, které tento nápoj obsahuje, dokáží totiž blokovat enzymy, které by jinak ničily jeden z přenašečů vzruchů mezi mozkovými buňkami.

18. Přátelte se

Lidé, kteří mají dostatek sociálních kontaktů, jsou méně ohroženi vážnými problémy s pamětí. Výzkumníci z Michiganské university v USA zjistili, že společenský život stimuluje mysl, posiluje paměť a přispívá k zachování duševní výkonnosti.

19. Hlídejte si dostatek železa

Železo pomáhá přenášet kyslík do celého těla, včetně mozku, takže pokud ho máte málo, můžete to na kondici své paměti pocítit. Jezte kuřecí maso, ryby a sušené meruňky. A popíjejte ovocnou šťávu, protože vitamín C napomáhá vstřebávání tohoto prvku. Nekupujte si železo v potravinových doplňcích, dokud si nenecháte jeho hodnotu změřit lékařem.

20. Vždy na stejné místo

Zapomínání a následné hledání věcí zabere více času, než když se naučíte pamatovat si, kde co máte. Dávejte proto věci vždy na stejné místo. „Myslete na množství času, který strávíte hledáním věcí a na to, jak málo ho budete potřebovat, pokud bude vše vždy na svém místě,“ doporučuje Tony Buzan.

Radka Wallerová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.

  1. Barbora | 17. 12. 2012 v 10:44

    ginkgo je dobré na kondici, sice jej kupuju rodičům každoročně na Vánoce v podobě ginkgomaxu s lecitinem, ale i pro mladší je vhodné zařadit do jídelníčku. Vhodný je například pro studenty, manažery a další ne fyzicky vytížené osoby BRAINSTART.

 

Pay attention to the method of 300-208 exam book learning. More importantly, 300-208 exam book 210-260 exam pdf it requires perseverance. If 210-260 exam pdf you have relevant working experience, 300-208 exam book it may be easier 210-260 exam pdf to learn.Examinations are the test of your studies and the 210-260 exam pdf most important. You need to adjust 210-260 exam pdf 300-208 exam book yourself. Be confident 300-208 exam book 300-208 exam book in the 200-105 exam questions 300-208 exam book exam 200-105 exam questions and never 210-260 exam pdf give up until 300-208 exam book the last question. Dont be nervous 200-105 exam questions about something you are not familiar with 200-105 exam questions or havent even touched.Because you do it want to get a full 300-208 exam book mark, the important thing is to do well on 200-105 exam questions every topic you know. If you make a 210-260 exam pdf mistake on the topic you 200-105 exam questions know because of the general idea and the mistake you do it know, the 300-208 exam book result 200-105 exam questions will be predictable.About the test simulation question, after fully 210-260 exam pdf mastering the basic knowledge of 200-105 exam questions the certification 210-260 exam pdf exam, the simulation question can only 200-105 exam questions help review 210-260 exam pdf each knowledge point in 210-260 exam pdf a 300-208 exam book random way. Later on, the whole 210-260 exam pdf review process, 210-260 exam pdf mainly three 200-105 exam questions things. Sybex CCNA 2.0 640-507 Study Guide is definitely a good thing to read carefully, especially 210-260 exam pdf to understand 300-208 exam book the basic concepts. Hands 300-208 exam book on Labs 200-105 exam questions at 210-260 exam pdf 210-260 exam pdf the end of each chapter must be hands-on and familiar with the results. CCNA requires a deeper understanding and understanding 200-105 exam questions of Cisco is private Operating System, IOS(Internetworking Operating System). A Router Simulator is essential. There 200-105 exam questions are many good Router Simulator, such as CCNA 200-105 exam questions virtual laboratory 300-208 exam book published 300-208 exam book by Sybex authorized electronic industry press, which is very good. It can be virtual in a simulated environment (two 2,600 route oilers and one 1,900 switch) to gain practical experience in configuring routers and switches. 200-105 exam questions I finished three sets of CCNA questions before the test in Boston. There were more than 600 300-208 exam book CCNA questions, mostly 200-105 exam questions concept questions.The most important thing is to memorize the CCNA Study Guide published by Sybex seven times and repeat the questions three times.