Ozdravný jídelníček: Dopřejte tělu vitaminovou nálož

Ozdravný jídelníček: Dopřejte tělu vitaminovou nálož

Pokud se pustíte do jarního detoxu, kdy chcete svému tělu po zimě připravit vitaminovou bombu a zbavit ho škodlivin, vsaďte nejprve především na ovocné a zeleninové šťávy. Postupně pak budete moci přidávat mléčné výrobky, kuřecí maso a celozrnné pečivo. Výživový poradce Pavel Suchánek z Fóra zdravé výživy pro vás sestavil "očistný jídelníček", kterým se můžete při detoxu buď rovnou řídit, nebo  alespoň nechat inspirovat.

Ozdravný jídelníček na týden

První den: Jen zeleninové a ovocné šťávy

Snídaně: ovocná šťáva z čerstvého ovoce nebo stoprocentní neslazený džus zředěný vodou (1–1,5 l). Rozmixujte čerstvé ovoce (pomeranče, grepy) a přidejte vodu a banán (1,5 l). Velmi hustý ovocný koktejl pak popíjejte celé dopoledne.

Oběd: ovocná, mrkvová či rajčatová šťáva (0,5 l). Nahrubo rozmixujte špenát, okurky, rajče, mrkev, brokolici, zelí, ředkvičky, květák. Udělejte si zeleninovou „studenou“ polévku. Kombinace těchto druhů zeleniny podporuje trávení.

Svačina: ovoce, zejména banány

Večeře: nakrájený zeleninový salát s olivovým olejem, mrkvová nebo rajčatová šťáva, hlávkový salát, rajčata

Druhý den: Přidejte saláty

Snídaně: ovocná šťáva z čerstvého ovoce nebo stoprocentní neslazený džus zředěný vodou (0,75–1 l). Ovocný salát či čerstvé ovoce s vysokým obsahem vody, jako jsou pomeranče, grepy apod. Pokud budete mít ještě hlad, dejte si banán. Ovoce konzumujte celé dopoledne.

Oběd: ovocná nebo mrkvová šťáva (0,5 l). Salát připravte z hlávkového salátu, špenátu, okurky, rajčete, karotky, celeru, brokolice, zelí, ředkvičky, květáku. Kombinace těchto druhů zeleniny podporuje trávení.

Svačina: ovoce, vhodné jsou banány

Večeře: zeleninový salát s olivovým olejem, mrkvová nebo rajčatová šťáva, hlávkový salát, rajčata

Třetí den: Přidejte bílkoviny

Snídaně: ovocná šťáva z čerstvého ovoce nebo stoprocentní neslazený džus zředěný vodou (0,75–1 l), 100 g nízkotučného tvarohu smíchaného s jogurtem

Svačina: bílý jogurt s čerstvým ovocem, např. kiwi, mandarinka

Oběd: míchaná dušená zelenina, plátek mořské ryby, ovocná nebo mrkvová šťáva (0,5 l)

Svačina: jogurtové mléko, kefír nebo mléčný nápoj s banánem

Večeře: zeleninový salát s jogurtem, okurka, paprika, rajčata, česnek, mrkvová nebo rajčatová šťáva, hlávkový salát, rajčata

Čtvrtý den: Přidejte drůbeží maso

Snídaně: ovocná šťáva z čerstvého ovoce nebo stoprocentní neslazený džus zředěný vodou (0,75–1 l), velký jogurt s kousky ovoce, přimíchejte nízkotučný tvaroh.

Svačina: bílý jogurt s čerstvým ovocem

Oběd: krůtí nebo kuřecí plátek se zeleninou, 1 lžička olivového oleje, bylinky, mrkvová nebo rajčatová šťáva (0,5 l)

Svačina: hlávkový salát s krájeným tvrdým sýrem, 1 vejce

Večeře: zeleninový salát s tofu sýrem, okurka, paprika, mrkvová nebo rajčatová šťáva, hlávkový salát, rajčata

Pátý den: Přidejte pečivo

Snídaně: celozrnný rohlík namazaný margarínem light, čtyři plátky eidamu, ovoce (jablko, mandarinka, kiwi)

Svačina: hlávkový salát s tuňákem a plátek tmavého chleba

Oběd: krůtí prsa s vařenými bramborami a zeleninový salát

Svačina: velký ovocný jogurt

Večeře: zeleninový salát s olivovým olejem, mrkvová nebo rajčatová šťáva, hlávkový salát, rajčata

 

Šestý a sedmý den: Vyberte si kombinace z předchozích dní

Jarní recepty pro odlehčení jídelníčku

Kopřivový „špenát“

mladé kopřivové lístky, cibulka, česnek, rostlinný tuk, sůl, mléko

Lístky kopřiv důkladně omyjeme, nadrobno posekáme a přidáme na zpěněnou cibuli s česnekem. Poté podlijeme mlékem a dusíme do měkka. Na závěr dochutíme solí.

Kopřivová polévka s celestýnskými nudlemi

Použijeme stejný základ jako na „špenát“, který namísto mléka podlijeme zeleninovým vývarem, a přidáme pokrájenou kořenovou zeleninu (mrkev, celer, petržel). Na závěr vložíme do polévky celestýnské nudle (na široké proužky pokrájené palačinky).

Jarní nákyp s kopřivami

mladé kopřivové lístky, kuřecí prsa, cibule, česnek, žemle, mléko, vejce, sůl, rostlinný tuk

Kuřecí prsa pomeleme na masovém strojku, podusíme na zpěněné cibulce, přidáme pomleté kopřivy a dochutíme česnekem. Do prochladlé směsi přidáme v mléce namočenou žemli, žloutek a opatrně vmícháme sníh z bílků. Směs rovnoměrně rozvrstvíme do vymazané a vysypané nákypové formy a pečeme ve vyhřáté troubě.

Kopřivový salát

mladé lístky kopřiv, rajčata, žlutá paprika, cibule, česnek, olivový olej, sůl, ocet

Kopřivu spaříme vroucí vodou a necháme vychladnout. Poté ji pokrájíme spolu s paprikou na proužky, rajčata na měsíčky a vše promícháme s cibulí a česnekem. Z oleje, octa a soli připravíme italskou zálivku, kterou salát dochutíme.

Pomazánka à la humr

mrkev, celer, petržel, kyselé okurky, cibule, bílý jogurt, sůl, bílý pepř, citrónová šťáva

Veškerou zeleninu nastrouháme na velmi jemném struhadle, spojíme jogurtem a dochutíme dle potřeby citrónovou šťávou, solí a pepřem. Podáváme s celozrnným pečivem.

Eva Fryšarová

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.