Na bolavá záda platí dobrá nálada

Na bolavá záda platí dobrá nálada

Co děláte, když vás bolí záda? Možná skučíte, možná zkoušíte bolest rozchodit či zaspat. A dost možná ji zaháníte analgetiky. Nové britské výzkumy přitom ukazují, že úplně stejně a přitom bez vedlejších účinků a hlavně dlouhodobě zabírá pozitivní myšlení. Optimistický přístup k životu čili dobrá nálada, chcete-li. Podle vědců má na záda dokonce lepší vliv než rehabilitace a chirurgická léčba.

Ostrovní výzkum, o kterém na svém webu informoval deník Daily Mail, dospěl k tomu, že bolest zad někdy trápí osm lidí z deseti – dá se čekat, že v Česku to nebude lepší. Plná polovina z těch, kdo měli tu čest s bolestí zad, přitom zároveň uvedla, že je trápí či trápily deprese, úzkosti a někteří dokonce uvažovali o sebevraždě. Jinými slovy, záda často bolí, protože cítíme nepohodu, i kdyby úplně na začátku byl třeba problém s ochablými zádovými svaly. Ostatně, to, že bolest zad je často důsledkem stresu či psychického vypětí, potvrzuje i rehabilitační lékař Jan Hnízdil. Podle něj se v takovém případě svaly kolem páteře stáhnou a důsledkem je pak právě bolest.

Terapie řeší fobie nebo paniku

Polovina pacientů chodila v rámci studie v britském Warwicku na kognitivně-behaviorální terapii, polovina podstupovala kolečko v rehabilitace, akupunktury a osteopatie, v jejímž rámci se terapeut snaží napravit záda pomocí jemné manipulace. První skupina na tom byla po skončení studie mnohem lépe.

Překonat negativní myšlenky

Kognitivně-behaviorální terapie se už dávno a úspěšně používá k léčbě celé řady problémů od fobie, přes záchvaty paniky až pro trvalý stres. Vědci věří, že funguje, protože povzbuzuje lidi, aby překonali negativní myšlenky. V jejím rámci se od pacienta očekává, že bude k řešení svých problémů přistupovat aktivně.

Úleva přichází po šesti týdnech

Britský fyzioterapeut Paul Mills ji kombinuje s cvičením a tvrdí, že devadesáti procentům lidí se uleví už po šesti týdnech. Pokud však lidé nedokáží svůj přístup k vlastním bolavým zádům změnit, může se jim vést čím dál hůře. Už proto, že jelikož se bojí bolesti, začnou se vyhýbat pohybu, přestanou se mazlit s dětmi, nespí se svým partnerem, nemohou pořádně chodit do práce, což jejich psychiku podrývá ještě víc. Je pravděpodobné, že čím déle vás záda bolí, tím spíše nepůjde o důsledek fyzických potíží, ale o projev vaší emocionální nepohody.

Začněte chodit

Podle psycholožky Nicoly Turnerové se to dá změnit právě pomocí kognitivně-behaviorální terapie, která sice sama o sobě člověka nezbaví bolesti, ale můžete díky ní například přijít na to, jak změnit své chování, aby vás záda tolik netrápila. Na druhou stranu se nemusíte hned hlásit na terapii, začnete se měnit sami třeba díky tomu, že se budete chovat jako aktivní člověk – například začněte chodit, prodlužujte vzdálenost, kterou ujdete a myslet na to, jaké to bude, až vás záda nebudou bolet. Čas od času si stoupněte rovně, zatáhněte břicho a ramena stáhněte dolů dozadu. Zhluboka dýchejte. A obnovte svůj společenský život.

Anna Chaloupková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.