Skutečný podzim je tu, nabijte si baterky

Skutečný podzim je tu, nabijte si baterky

Když se řekne podzim, vybaví si většina lidí barevné listy na stromech a měkké sluneční paprsky babího léta. Ale skutečný podzim je jiný, ten který vypukl právě v těchto dnech – půl dne je šero, druhou půlku prší a fouká vítr, po ránu mrzne a energie nabraná v létě bere celkem rychle za své.

Jak si ji znovu dobít? Nebojte se, nemusíte na kurs za drahé peníze ani si nemusíte kupovat speciální příručku,

Zpomalte a víc odpočívejte

Základní rada je dost jednoduchá – chovejte se tak, jak si počasí a roční doba žádá. Zpomalte, víc odpočívejte, déle spěte, kvalitně jezte a pokud na vás vleze nějaké choroba, snažte se ji vyležet. Jinak by se s vámi mohla vléci celou zimu. V podstatě jde o to, abyste udrželi na nohách svůj imunitní systém.

„Přetěžování může vést i k závažným zdravotním poruchám,“ varoval imunolog Martin Nouza. Vyčerpanému tělu chybějí kromě odpočinku a dostatku spánku také některé důležité vitaminy, stopové prvky a minerály. Podle Nouzy je proto třeba upravit životosprávu, přidat spánek, naučit se odpočívat, pokud by to nestačilo, je na místě uvažovat o potravinových doplňcích.

Tma a procházka na ostrém vzduchu

Chodíte běžně spát o půlnoci? Možná je to zvyk, zkuste zhasínat světlo o hodinu dříve a čas od času jděte spát klidně už po osmé. Lidské tělo je historicky nastavené na mnohem méně světla, než které mu díky elektřině dopřáváme.

 

Pokud tělu na podzim a pak v zimě upíráme pobyt ve tmě a zkracujeme mu dobu spánku, oslabujeme ho. I proto si doma klidně někdy udělejte černou hodinku a se svými blízkými si povídejte jen při svíčkách.

Zahrajte si hry

Podobné povídání děti ocení stejně, jako když se překonáte a pustíte se s nimi do nějaké stolní hry. Mimochodem, i takhle si získáte jejich důvěru, za kterou se vám jednou odvděčí třeba tím, že řeknou, s kým jdou na první rande. Na stolní hry k sobě můžete zvát i návštěvy, právě chladnější měsíce jsou ideální k pěstování přátelských vztahů. Komunikace s kamarády je také způsobem dobíjení baterek. Ještě důležitější je komunikace s partnerem. Věděli jste, že podle některých výzkumů jsou na tom lidé, kteří se často objímají a dotýkají se toho druhého, se zdravím i psychikou lépe?

Hýbejte se

Na druhou stranu, abyste dobře spali, je dobré se trochu zdravě unavit – takže se nevyhýbejte ani pohybu venku. Nemusíte to být o víkendu hned výlet do velehor, procházka na ostrém vzduchu taky udělá své. Pořiďte si na ni oblečení, které hřeje a neprofoukne a boty, které se nepromáčí. A na doma pak teplou deku, pod kterou si zalezete ke knížce nebo filmu.

Čokoláda a fotky z dovolené

Pokud se vám povede vyslat rodinu na půl dne do bazénu, pozvěte si domů pár kamarádek a udělejte s dýchánek s kávou nebo horkou čokoládou, nebojte se ani sladkostí, jednou za čas a s chutí snědené ještě nikomu postavu nezničily.

 

S kamarádkami navíc můžete doma tančit u starých klipů nebo vzpomínat na trapné historky. Smích, který si při takovém setkání užijete, je zase jiný než ten s partnerem či dětmi a rozhodně vám také prospěje. Ačkoli je léto pryč, někdy člověka nakopne i to, když si přivolá vzpomínky na něj třeba pomocí fotografií – udělejte si doma promítací večer, kdy si na počítači či projektoru prohlédněte snímky z letní dovolené, přimějte děti, aby ji nakreslily nebo spolu vyrobte kroniku.

Změňte jídelníček

Na podzim byste také měli změnit jídelníček tak, aby v něm ubylo studených jídel a vystřídala je teplá třeba v podobě více či méně vydatných polévek. A teplejší než v jiných částech roku může být i to, čím zaháníte žízeň – vařte si čaje, ale pozor, abyste to nepřehnali s černým či zeleným, špatně by se vám spalo.

Anna Chaloupková

Zaujal Vás článek? Doporučte jej přátelům!

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna, ani použita pro zasílání jakýchkoliv sdělení.